Trees
Woordvindingsproblemen zijn juist ook vaak problemen met associaties. Jouw voorbeeld van de groentes, niet kunnen benoemen dat je broccoli zoekt. Dus dan start je inderdaad met het associëren: het is groente, groene kleur, lijkt op een boom, en dan maar hopen dat broccoli opplopt.
Het woord wel in je hoofd hebben maar niet kunnen vormen gaat meer naar de motorische kant en lijkt meer op dysartrie.
Volgens mij las ik in een eerder ericht van je dat er geen afasie kenmerken zijn? Maar links frontaal de infarct in combinatie van dat wat jij hier schetst klinkt voor mij (zo van paper hè) als een amnestische afasie of een transcorticale motorische lichte afasie, zonder de problemen op gebied van schrijven.
Je infarct zat in, of dichtbij het Broca gedeelte. Dit stuk zorgt voor de taalproductie.
Afasie kan heel ernstig zijn maar binnen de afasie heb je gradaties. Je kan ookichte vormen hebben, net na gelang de precieze plek van het infarct, zwaarte van het infarct, hoe lang het geduurd heeft tot er een diagnose is gesteld etc.
Logopedie lijkt mij juist zinvol om de verbindingen die nu kapot zijn weer te herstellen door veel te trainen. Herhalingen van categorie woorden en oproepen van woorden uit je geheugen en deze motorisch sturen naar je spraakapparaat.