Mamabeertje mijn dochter reageert het heftigst op melk en yoghurt. Soms heeft ze hele lichte klachten en dan blijkt er inderdaad een klein beetje lactose in te zitten, zoals bijv een bolletje of cake. Ze skipt dus niet alles 100% en ook nooit gedaan, maar lichte klachten vindt ze niet erg. Ze krijgt echt direct na lactose klachten en binnen een paar uur is het weer weg. Bijv tijdens het drinken van een glas melk ontstaan de klachten al. Gaat heel snel. Daar zou je denk ik op kunnen letten. Ik zou even moeten navragen hoe lang de klachten precies duren, maar het duurt wel even. Daarna is het wel weer helemaal klaar. Ze herkent ook heel duidelijk het verschil tussen gewone buikpijn en lactose buikpijn. Volgens haar is dat heel anders. Ze roept dus ook weleens ‘ah daar zit lactose in’ en dan denk ik ‘uh’, maar ze heeft altijd gelijk.
Wij hebben het ook nooit officieel laten testen. Het duurde ook heel lang voordat we het door hadden. We hadden namelijk standaard altijd al lactosevrije melk in huis voor mijn man. Ze heeft ook nooit flesvoeding gehad, want anders was het denk ik ook eerder duidelijk geweest.
Opvallend was dat ze als peuter en kleuter bijv al geen schep of roomijs lustte. Enkel sorbetijs. Ze hield ook niet van slagroom en chocola. Achteraf logisch, want ze werd er direct ziek van, maar kon dat zo klein nog niet goed verwoorden. Wij dachten dat ze het gewoon niet lekker vond. Wisten wij veel 🫣. Uiteindelijk, toen ze begon te ontbijten met yoghurt en ze elke ochtend misselijk was en buikpijn had, viel het kwartje en zijn we dingen gaan uitproberen met en zonder lactose. Het was echt heel snel duidelijk.