Even stomme vraag, beetje first world problem misschien, maar toch, ik ben nieuwsgierig.
Mijn keuken zit aan de galerijkant, en ik zit meteen in de eerste woning, dus iedereen loopt er langs. Er zit een raam (2m), wat ook nog gedeeltelijk geblokkeerd wordt door de koelkast en aan de andere kant door de keukenkastjes, en er hangen luxaflex voor die open staan zodat er nog iets van daglicht binnen komt.
Al mijn buren lopen gewoon langs en doen hun eigen ding, maar er is een gezin wat altijd naar binnen kijkt om te zwaaien. De kinderen hadden al verschillende keren gezegd dat ze dat vervelend vonden, en ik ben het er wel een beetje mee eens. We staan daar ook gewoon in pyjama om koffie en ontbijt te maken met onze duffe hoofden. Maar goed, minimale irritatie in ruil voor daglicht, het is nou eenmaal zo. Ze zwaaien, dat is ook niet echt het einde van de wereld. Het zijn verder prima mensen.
Maar gisterenavond was ik eten aan het koken, en ik zie de buurjongen (18ish) uit mijn ooghoek voor het raam stil staan. Ik was bezig met het snijden van dingen, dus ik heb hem genegeerd, maar hij heeft dus minutenlang staan wachten, naar binnen staan kijken totdat ik klaar was met snijden zodat hij kon zwaaien..
Dus vraag: ben ik gewoon een zeur dat ik dat niet leuk vind?
Ik weet dat ik niet de meest sociale persoon ben, en meer gehecht ben aan mijn privacy dan de gemiddelde mens, dus misschien ligt het gewoon aan mij dat ik dat apart vind.
Maar ik lees vaker dat het echt een Nederlands cultuurding is om gordijnen etc open te laten en expats zich daar over verbazen, maar tegelijkertijd heb ik ook gewoon de verwachting dat mensen gewoon doorlopen en zich bezighouden met hun eigen shit.
Dus wat is nou precies die Nederlandse cultuur? Als mensen hun gordijnen/luxaflex open hebben staan, kijk je dan uitgebreid naar binnen? Zwaai je? Ga je wachten tot de persoon je ziet om te zwaaien?
Gluur je stiekem om te kijken wat voor interieur ze hebben of wat ze op tv kijken?
Of negeer je het volledig en loop je gewoon door?
(Raamfolie is geen optie trouwens, ik ga niet die koelkast wéér van zijn plek halen. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie verwachtingen in zo'n situatie)