Zonnebloem Alleen de variabele kosten die hadden wij destijds niet echt mee berekend… En zelf bemerk ik dat je dan eigenlijk al ‘fout’ gaat in je berekening.
Ja daar loop ik dus ook elke keer tegenaan. Nu heb ik zelf niet echt een bepaald bedrag qua doel. Ik ben nu vooral aan het sparen voor een verbouwing/ verhuizing als ik met vriend ga samenwonen. Dus is een soort ‘hoe meer hoe beter’ potje. Maar zo’n vaag doel zet dus ook niet echt zoden aan de dijk. Ik vind zelf wel dat ik de afweging steeds beter kan maken. De vakantie met vriend samen bijv, ja dat kwam eigenlijk totaal dus niet uit. Maar met m’n grootste lening afbetaald, beter financiële situatie qua cijfers en het zicht op meer loon ivm m’n nieuwe baan, dacht ik, weet je wat, ik doe het toch. En heb er 0 spijt van. Eigenlijk valt de ‘schade’ van de vakantie best mee want we hebben daar niet zo veel uitgegeven. En het was echt een super leuke vakantie.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen. Is dat ik zelf steeds beter geleerd heb dat spaardoelen haalbaarder worden, als je ook echt wel wat budget houdt wat wel uit gegeven mag worden. Dus jezelf ook wat ruimte gunnen. Als je te streng bent voor jezelf, dan lukt dat vaak niet om dat te halen. Want er is altijd dus wel wat. En eenmaal niet gehaald heb je dan de balen, met het risico dat je nog meer gaat uitgeven. Want nu is het toch al mislukt. En daarna durf je niet meer te kijken wat er op gegaan is, raak je het overzicht kwijt, etc.