Hopsatee echt he als je het zo op een rij leest denk ik..:mening man zou al een medicijn hebben uitgevonden omdat ze hier geen zin in hebben π€£
Nou inderdaad π€£
Zonnebloem pijn in je vagina kan volgens mij ook komen door een (milde) verzakking. De meeste vrouwen hebben na een vaginale bevalling minimaal een eerste graads verzakking van de blaas en/of baarmoeder. Vaak herstelt zich dit wel, maar bij een aanzienlijk deel van de vrouw ook niet. Tijdens de menstruatie wordt het het hele bekkenbodemgebied wat slapper en de verzakking tijdelijk wat erger. Dit veroorzaakt een stekende pijn in je vagina, het gevoel alsof er een bowlingbal/iets zwaars in je vagina hangt. Ik heb een wat zwaardere verzakking (nu nog maar 2e en 3e graads) en altijd meer klachten tijdens de menstruatie. Een verzakking is niet geheel op te vangen met spieroefeningen (weefsel/ banden zijn verslapt en uitgerekt en deze zijn niet te trainen), maar helpt zeker ter compensatie van het zwakke gebied.
Je kan eventueel een keer naar een bekkenbodemfysio gaan om te kijken of je een verzakking hebt en hoe ernstig. Of eventueel zelf eerst thuis oefeningen doen. Ik heb oa deze oefeningen gekregen en heel veel sporten heeft mij ook enorm geholpen.
https://www.umcutrecht.nl/nl/oefeningen-ter-versterking-van-de-bekkenbodem
Ik ga als het weer veel erger wordt tijdens de overgang mij er misschien toch aan laten opereren. Ik kwam 10 jaar geleden al in aanmerking voor de operatie voor de blaasverzakking (de baarmoeder verzakking is bij mij gelukkig minder erg), maar dmv afvallen, oefeningen, sporten en wat hulpmiddelen het redelijk onder controle gekregen. Hormonen zijn echter een bitch voor dit soort klachten.