Toch6 mijn vader is niet echt het type wat zich in houdt omdat hij in het openbaar is zeg maar.. dus het enige wat ik er mee bereik is dat ik dan veel duurder uit ga zijn dan thuis een taart van de jumbo, en dat ik hem een reden geef om te klagen over de invalide parkeerplaatsen 🙈
Bloem Waar komt je schoonmoeder vandaan? Spreekt ze wel een andere taal nog die jij ook spreekt?
Indonesië. Ze verstaat Nederlands en Engels wel, maar het lijkt haast een angst te zijn voor haar om zelf Nederlands te praten, dus dat doet ze niet. Op zich begrijp ik ook wel weer hoe die angst werkt, maar ja.. ze zijn bijna 10 jaar getrouwd, op een gegeven moment moet je er toch iets mee doen denk ik?
Bloem De kinderen zijn er ook bij?
Hoe lullig ook, en ik voel me echt een ontaarde moeder als ik dit zeg, maar ja, die moeten erbij zijn als buffer 😬
Dat was ook een van de redenen dat ik H's vriendje er niet bij wilde hebben, want het is al erg genoeg dat ik mijn eigen kinderen daartoe dwing..
Maar het kan wel zo zijn dat ze deze keer tv mogen kijken, zodat we mee kunnen kijken ofzo, of we iets meer op onze telefoons gaan zitten dan ik normaal gesproken toe laat in gezelschap 🙈
[verwijderd] stoten ze elkaar juist zo hard af dat ze van de schok de wereld positiever gaan bekijken?
Wie weet, eindelijk een buddy die hun volledig begrijpt 🤣
[verwijderd] De oplossing is niet doorgaan en aanpassen, maar stoppen, repareren en jezelf sterken. (makkelijker gezegd dan gedaan, i know <3 )
Ja klopt helemaal...
[verwijderd] Heb je met ze allemaal problemen, of zit er een patroon in dat je na een periode problemen krijgt met de meeste mensen uit die groepen dan kan dat een aanwijzing zijn
Ja.. weet je, ik weet ook echt wel dat het niet aan mij ligt.
Mijn moeder is.. mijn moeder. Die heeft ook geen contact meer met het grootste deel van de familie, maar daarbij is het wel echt een duidelijk geval dat het aan haar ligt.
Mijn broertje, tja.. het is niet dat ik hem niet mag, maar we zijn gewoon te verschillend. Hij heeft een hekel aan kinderen en 9 van de 10 keer kan er ook geen hoi naar mijn kinderen vanaf, hij doet gewoon alsof ze er niet zijn. Of hij gaat 2 uur lang uit het niets alleen maar praten over Hitler (?) auto's, of pokémon. Hij is geen slecht persoon hoor, absoluut niet, maar we hebben gewoon totaal geen gemeenschappelijke interesses. De enige momenten dat er iets van verbinding naar boven komt is als we praten over shit uit onze jeugd, maar dat wil hij niet meer want het is te traumatisch. En dat snap ik heel goed hoor, maar dat is wel het enige wat ons bindt..
Mijn verdere familie..
*Ik had de liefste oma van de wereld, maar zij is overleden
*mijn andere oma heeft me geghost omdat ze boos was omdat ik haar verjaardag vergeten was toen mijn ex en ik net uit elkaar waren. En met haar is in mijn jeugd ook genoeg gezeik geweest dat ik op dat punt ook geen zin meer had om nog door het slof te gaan voor haar. Emily Gilmore is volledig op haar gebaseerd zeg maar, ze is erg gefocust op status, imago, etiquette, en dan vooral op gebied van wat vrouwen niet mogen en vooral moeten doen voor het oog van de buitenwereld.
*mijn neef, aardige gast, veel gemeenschappelijke interesses, maar hij is zwaar schizofreen en woont in een besloten instelling
*met mijn andere neef had ik heel goed contact, tot ik achter bepaalde levensstijl keuzes kwam die nogal grensoverschrijdend zijn
*neef nummer 3 heeft alle contact met de familie verbroken al jaren voordat ik dat deed
*mijn oom en tante likken de voeten van geertje en zijn openlijk racistisch en homofobisch
*andere oom kan zich aansluiten bij het clubje van mijn vader en de vader van @Trees
En de rest is gewoon een kwestie van uit elkaar gegroeid. Mijn oma overleed de week voordat covid Nederland binnenkwam, dus die combinatie heeft er voor gezorgd dat de familie uit elkaar viel. Zij was de lijm die ons bij elkaar hield, en zij viel weg, en de dag na haar uitvaart belandden we in een lockdown. Tegen de tijd dat dat weer normaal werd was iedereen verder gegaan met hun leven.. mijn kinderen zijn ook de enige van hun generatie in beide kanten, dus daarin zit ook nergens iets van een band.
En nadat I voor de zoveelste keer weer gedeadnamed werd in de groepschat was ik er wel klaar mee, en ben ik eruit gestapt.
Mijn nichtje is de enige die ik af en toe nog spreek, maar dat beperkt zich ook alleen nog maar tot kattenfilmpjes via insta doorsturen..
En qua vriendschappen ook, nergens kwaad bloed ofzo, gewoon dingen als.. uit elkaar gegroeid, andere levensfasen, te druk om af te spreken en uiteindelijk bloedde het dood.. dat ik al zo lang in therapie zit helpt niet mee. Ik kan pas het afgelopen jaar weer meer doen, dagjes weg, dingen die veel prikkels geven, maar als je jarenlang nee moet zeggen tegen uitstapjes die voorheen wel konden houdt het gewoon een keer op.
En die dingen gebeuren, dat is niet erg, maar ik heb zelf weinig ruimte om nieuwe contacten te maken en de vriendschap-pool weer aan te vullen zeg maar..
En momenteel ligt het al gevoelig omdat ik via het vriendje van H zie hoe anders het ook kan. Ze wordt uitgenodigd op de paasbrunch van zijn oom, zijn opa neemt haar mee op vakantie, zijn vader neemt haar mee uit eten.. en ik moet hem uit bescherming weg houden van de enige familie die H nog wél heeft. Het is een soort gemis, maar ook een stukje schaamte. Ik wil hem dezelfde ervaring kunnen geven zoals H wordt opgenomen in zijn familie, ik wil mijn kinderen die ervaringen ook kunnen geven, in plaats van.... eh.. we hebben katten?? 😬
Ik weet dat het gewoon een kwestie is van botte pech. Qua vriendschappen is het nu lastig, maar er zijn echt genoeg mogelijkheden om daar in de toekomst meer mee te kunnen gaan doen. Ik heb gewoon niet de loterij gewonnen wanneer het gaat om familie.
Maar daarom valt dit gedoe met mijn vader me wel gewoon heel zwaar, hij is de laatste die nog overeind staat.. als ik dit contact verbreek, is het officieel, dan heb ik gewoon geen enkele familie meer.. @Trees zei laatst iets rondom haar vader, dat het voelde als wees zijn, en dat is ook een beetje mijn angst..
[verwijderd] Veel mensen houden zich misschien ook vast aan hoe het zou moeten, of uit loyaliteit zichzelf wegcijferen om wat ze te hebben (hopen te hebben) te kunnen houden , of bang zijn voor oordelen van buitenaf, of angst hebben om alleen achter te blijven / afgewezen worden als ze dingen anders zouden doen. Ik zie heel veel ongezonde afhankelijkheid van elkaar, manipulatie (wat zeer effectief is als er loyaliteit is) en ook een hele hoop die denken dat het normaal is (of hetzelfde zijn geworden en dus net zo toxic zijn geworden).
Ik denk dat je hiermee ook de spijker op zijn kop slaat. Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo. Ik hecht echt totaal geen waarde aan dingen als 'bloed is dikker dan water', tradities of andere vormen die in mijn ogen gewoon vormen van manipulatie zijn. Maar ik voel me daardoor juist wel de vreemde eend, want voor zo veel mensen lijkt dat wel veel waarde te hebben. Ik ben die weirdo die zich niet in honderd bochten gaat wringen om maar vast te houden aan een gezamenlijke voorouder. 10 jaar therapie en je verwacht toch zeker niet dat ik dat allemaal teniet ga doen omdat we toevallig wat dna delen?!
Maar ik ben de buitenstaander die niet mee wil doen aan dat soort toxische spelletjes. Ik ben die rare die gewoon een hele andere kijk heeft op alles, die er niet bij hoort..
Maar dat contrast dat ik het nu met mijn vader wel moeilijk vind is dus even heel erg verwarrend. Het gevoel van familie willen, het gemis, zit wel degelijk in me. Alleen.. ik wil niet de mijne 😬
[verwijderd] Gotenkusu is from the anime DragonBall. Gotenkusu (or Gotenks in English) is the Metamoran fusion of Goten and Trunks. An arrogant yet powerful warrior with a flair for the dramatic. .. dus xD
🤣🤣
Ja dat helpt! Ik wil helemaal niet alles volspammen met mijn shit hier, maar de ergste spanning is er wel af nu denk ik.. ik ga het allemaal even proberen een plekje te geven en ga zondag kijken of ik dan 'ziek' ben, of het aan durf met meditatie/medicatie of wat dan ook..