Zonnebloem Ja in het begin is het heel ingewikkeld!
Ok stap 1, zoek een shampoo zonder sulfaten en een conditioner en haarmasker zonder siliconen. Siliconen als ingrediënten eindigen vaak op xane of cone. Maar tegenwoordig heb je allerlei krullen merken waar je ook gewoon goed zit. Je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil. In de wat duurdere range ben ik zelf fan van Ouai, Kerastase en Curlsmith. In de wat goedkopere range Umberto Gianinni, Shea Moisture, Cantu en Yari.
Ok, nu heb je shampoo, haarmasker en conditioner.
Dan gaan we door naar krullenspul. Ik neem aan dat je Nederlands haar hebt net als ik. Dan gaan we geen dik spul er in smeren, dat is too much. Dus kies een lichte leave in, en/of een lichte krullen crème. Ik mix dit een beetje door elkaar zodat ik hier niet teveel van gebruik. Het is een beetje uitproberen welk product voor je werkt. Ik ben zelf fan van de krullen crème van Curlsmith, en de proteïne crème. Maar ik zou gewoon eens beginnen met een leave in van Yari of zo.
Dan heb je gel nodig. Ik zweer zelf bij een mix van de snot gel van Yari en de Curl Jelly van Umberto Gianinni, maar er is vanalles. Heb ook een hele tijd de potten van Eco Style gebruikt. Gel doet mijn haar het het beste op. Er zijn ook mensen die zweren bij mousse, of die allebei doen, mousse en gel.
Nou en dan je routine. Was je haar nog 1 keer met een gewone sulfaten shampoo. Daarna een keer met de krullen shampoo, daarna haarmasker, daarna conditioner. Ik was zelf maar 1 keer per week m’n haar en gebruik elke keer een haarmasker. Als het haarmasker er in zit kam ik het helemaal uit. Het heeft gewoon veel hydratie nodig en niet te veel wassen. Maar ook dat is uitproberen en voorkeur. Ik spoel mijn conditioner uit met koud water. Dat helpt tegen pluizen en klitten.
Daarna, ga je je haar een klein beetje deppen maar niet drogen en niet lopen wrijven met een handdoek. Dat beschadigd je haar en het moet nat zijn om al je krullen spul er goed in te kunnen krijgen.
In nat haar doe je vervolgens de leave in en/of krullen crème. Daarna de gel. Dan kam ik het door om alles goed te verdelen. Vervolgens pak ik zelf nu een krullen brush en ga ‘sliertjes maken’. (Zou hier even een video van opzoeken dan snap je wat ik bedoel). En daarna ga je vanaf onder naar boven in je haar knijpen om je krullen patroon te krijgen. Dit heet scrunchen, zou ik ook even een video van opzoeken. Mocht je een mousse en een gel willen gebruiken, dan gaat mousse altijd voor gel.
Nou goed, je krullen spul en gel zit er in. Je hebt gescruncht, dan kan het drogen. Dat kan je aan de lucht doen of je kan met een föhn diffusen. Ook daar is de goeie techniek belangrijk dus zou ik ook even op YouTube kijken.
Vervolgens in je haar nu droog en hard van de gel. Geen paniek, dat hoort. Nu pak je een klein beetje haar olie (ook weer zonder siliconen! In de goedkope zit allemaal wel siliconen, Umberto Gianinni heeft een klein roze flesje met iets van curl bond of zo er op, die is goed en zonder siliconen.) Doe een beetje olie in je handen en ga weer opnieuw scrunchen. Nu knijp je het harde laagje kapot en komt er als het goed is een mooie krul tevoorschijn. En dan ben je klaar.
Vervolgens doe ik elke ochtend mijn haar een klein beetje vochtig maken met een plantenspuit achtig ding. Klein beetje Umberto gel er in knijpen en klaar. Dat doe ik dan elke dag totdat ik het weer was. En tussendoor dus niet kammen of borstelen.