[verwijderd] Hoe dan ook denk ik dat de oorzaak van zintuigelijke overprikkeling hetzelfde is. Namelijk zintuigelijke overprikkeling.
Zintuigelijke overprikkeling is naar mijn idee geen oorzaak, maar een gevolg van iets wat anders of niet/minder goed werkt in je brein. Het kan een pure overbelasting zijn van een brein wat in zijn geheel niet goed werkt door bijv beschadiging of een burn-out, maar kan ook specifiek gelinkt zijn aan beschadiging van bepaalde hersengebieden of anders werkende hersengebieden (bijv bij adhd). Aan deze specifieke gebieden zijn bijv weer bepaalde functies verbonden, die als gevolg hebben dat prikkels anders verwerkt worden.
Hierbij dacht ik zelf direct aan bijv het niet meer kunnen filteren van relevante informatie als oorzaak en dat echt alles binnenkomt. Later zat ik te bedenken dat een oorzaak ook kan zijn het niet meer gelijktijdig kunnen verwerken van informatie, waardoor een brein overbelast raakt. Filter werkt nog wel, maar hersenen kunnen niet meer meerdere stimuli gelijktijdig labelen en maken er dan letterijk iets anders van. Of misschien verloopt de informatieverwerking ernstig vertraagt en zorgt dit voor zintuigelijke overprikkeling. Of het is een totale overbelasting van een niet meer efficiënt werkend brein door bijv pijn (waar alle capaciteit heen gaat), waardoor meerdere cognitieve functies minder goed werken. Dit zijn oorzaken en de zintuigelijke overprikkeling is naar mijn idee het gevolg.
Aandacht verdelen /switchen is bij mij vrij ernstig beschadigd. Misschien werkt het filter nog wel goed (mits uitgerust), maar is het switchen /verdelen over de verschillende soorten prikkels de oorzaak? Ik zie bijv niet meer scherp met rare strepen en flitsen en zie geen diepte meer als ik overprikkeld ben of als mensen tegen mij praten versta ik de woorden niet meer (niet dat ik doof ben, maar het wordt Russisch). Deze oorzaak vraagt om een andere aanpak dan als het puur een filterprobleem is bijv. Ik weet alleen nog even niet wat….. maar daar ga ik over nadenken.
Honkeytonk Overprikkeld zijn is eigenlijk gewoon een hele slechte term. Want er is niet 1 manier van overprikkeld zijn.
Vandaar dat ik het in mijn berichten het zoveel mogelijke zintuigelijke overprikkeling probeer te noemen. Anders wordt het zo verwarrend. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog cognitieve en emotionele overprikkeling en kun je ook nog prikkelgevoelig zijn. Dat is weer anders dan echt overprikkeling. Medisch gezien wordt met zintuigelijke overprikkeling bedoeld dat mensen fysiek ziek worden van prikkels die via de zintuigen binnenkomen. In de praktijk wordt overprikkeling en prikkelgevoelig en alle vormen van overprikkeling vaak door elkaar gebruikt.
Honkeytonk denk ik dat je al moet kijken bij mensen met dezelfde soort oorzaak
Dat denk ik zelf niet. Het ligt er maar net aan waar de beschadiging zit. Het is niet zo dat mensen met een cva allemaal dezelfde klachten of uitingsvormen hebben. In tegendeel zelfs. Hetzelfde zal ook gelden voor mensen met een burn-out of een andere reden.
Ik denk dat ik echt wel wat kan hebben aan tips van anderen. Ik vind het verhaal van @Marshmallow bijv heel interessant. Zij kan met haar manier zich volledig focussen op 1 zintuig, de rest buitensluiten en gebruikt oa altijd dezelfde muziek (voorspelbaarheid en veiligheid voor het brein?). Ik zou dit bijv weleens preventief willen proberen. Niet als ik al overprikkeld ben, maar juist om het te voorkomen. Misschien werkt het niet, maar misschien ook wel. Misschien is muziek voor mij niet handig, maar zou iets tactiels wel kunnen werken (ik zit nu te denken aan een prikbal). En ik bedenk mij nu ivm het niet kunnen verdelen van de aandacht dat ik op een andere manier misschien ook voorspelbaarheid kan inbouwen tijdens een winkelbezoek. Het luisteren van een zelfde playlist is een patroon, maar hoe je de winkel bezoekt kan ook een patroon zijn, zoals hoe doorloop je een winkel. Het geeft mij dus een hele hoop ideeen 😝. Ik vind het dus wel heel waardevol om te horen wat voor anderen helpt.