[verwijderd] dit is anders naar mijn idee. Hij gaat weg uit de omgeving met veel zintuigelijk prikkels door zich letterlijk terug te trekken en zich op 1 stimuli te richten. In een supermarkt bijv kan je de lichten niet uit doen en je onder een deken stoppen. De al aanwezige prikkels blijven en je voegt juist meer prikkels toe. Hoe sluit je dan de rest buiten? Dat dit niet lukt, is toch juist de oorzaak van het probleem?
Of zouden er meerdere oorzaken zijn? Wel kunnen filteren, maar niet kunnen ….. (even geen idee wat, misschien jezelf juist aanzetten en oppeppen. Of overgevoelig zijn voor 1 vorm van zintuigelijke overprikkeling, zoals geur wat @Marshmallow heeft en als je dan een ander zintuig toevoegt dat dit het andere overstemt?? Of zou je dit zelfs kunnen trainen?).
[verwijderd] Overprikkeling zorgt voor stress. Muziek luisteren of muziek maken kan absoluut helpen.
Ik begrijp niet hoe? Muziek is een auditieve prikkel. Ik hou van muziek en als ik uitgerust ben, dan kan ik al 2 a 3 nummers achter elkaar luisteren. Alleen het is zintuigelijk heftig met veel informatie die je brein moet verwerken. Los van hoe mooi ik muziek ook vind of hoe ik van muziek kan genieten als ik mij goed voel. Het genieten is de ontspanning, maar ik vraag mij echt af of dat ook nog zo werkt als je brein al overbelast is om dat er teveel informatie binnen komt. Bij mij iig niet. Ik hoor geen verschil in klanken meer en alles klinkt dan heel fel en hard. Doet gewoon pijn. Dat geeft juist stress ipv verminderen.
Net zoals tv kijken met geluid aan of een film met snelle beelden. Hoe leuk en ontspannend een film ook is, het zijn wel prikkels. Dan moet je gelijktijdig visuele en auditieve prikkels verwerken en er ook nog een geheel van maken /overbodige informatie weg filteren enz. Dat is echt heel hard werken en geeft zintuigelijke overprikkeling. Ik zou dan juist denken dat je hersenen op dat moment rust nodig hebben, omdat al die prikkels je hersenen al hebben overbelast en je letterlijk niet in staat meer bent om ze goed te verwerken.
Ik denk trouwens wel dat muziek ontspannend kan werken bij bijv. cognitieve en/of emotionele overprikkeling. Dat is natuurlijk een hele andere vorm van overprikkeling.
Zonnebloem ik denk ook dat muziektherapie goed kan werken als je je goed voelt, maar inderdaad niet als je op dat moment al over je grens heen bent en zintuigelijk al fors overprikkeld bent. Ik denk inderdaad dat het meer helpend is bij bijv stressgerelateerde klachten, verwerkingsproblematiek, angst, somberheid etc.