Zonnebloem Nee ik ben echt helemaal ingestort. Schaamteloos gewoon. Huilen, als een klein kind. En dan heb ik hem ook nog op zijn hand geslagen en beet gepakt. En de extra reden waarom ik vind dat ik het niet goed doe is omdat ik in gedachten vind dat hij ergens anders een tik had mogen krijgen. 😢😭
Je bent gewoon mens he, ook nu doe je het goed. En ook dit is niet erg. Wat jij nu hebt is menselijk. En ook goed voor N. Om te zien en te ervaren wat hij met een ander doet. En als jij je kind nu om het minste of geringste slaat, maar dat doe je niet. Kom , je geeft een tik om zijn slaan af te weren. Ik heb mijn n ook een keer een tik gegeven (en geen tikje op zn hand) omdat hij met een bezemsteel op me af kwam slaan. Het was uiteindelijk heel effectief , ik schrok, hij schrok maar dit was echt het punt om verder te komen. Kan wel zeggen dat er sindsdien echt wel stappen verder zijn gekomen in de agressie. (Niet dat het volledig weg is hoor. Maar we komen van heel diep en nu zitten we minder diep).
De lat die we tegenwoordig hebben dat we allemaal zeer gereguleerde volwassene zijn zonder emoties te tonen en altijd rustig te blijven, niet boos te worden en het eeuwige geduld te hebben, dat kan gewoon niet. Het is onmogelijk.
Dus echt, knoop dit, vooral nu, echt in je oren, je bent een goede moeder. Zelfs de beste mensen hebben emoties en ook instorten, het niet meer aankunnen is gewoon normaal, zeker bij een kind als N. Je hoeft je nergens voor te schamen en ik zou N ook uitleggen dat zijn agressieve gedrag (dus niet hij, maar zijn gedrag). de oorzaak is. Want dat is ook.
Edit; en ookal heeft het geen direct effect, dat gaat wel een zaadje planten in zn hoofd.
Maar voor nu is het even kiezen voor jezelf en wat jij nodig hebt om even adem te halen. Eerlijk, N doet er nu even niet toe. Het gaat nu om jou. Even een hotelletje boeken en nacht alleen zijn en slapen?
Dikke knuffel