Trees Ik vind dat persoonlijk wel heel erg verdrietig.
Maar dat is jouw invulling.
Dat kan hoor, die mensen zullen er ook zeker zijn, dat ontken ik niet. Maar tegelijkertijd ervaar ik dit stigma zelf juist als iets heel negatiefs, alsof alleen zijn gelijk staat aan eenzaamheid. Het roept medelijden op, het word als zielig gezien, alsof er iets mis mee is. Op eenzelfde manier dat mensen die langdurig single zijn ook iets tekort zouden komen en in de ogen van de maatschappij vaak behandeld worden alsof ze minder zouden zijn dan mensen die wel een partner kunnen vinden.
Terwijl alleen zijn helemaal niks te maken hoeft te hebben met eenzaamheid, mensen kunnen dit ook ervaren als prettig, vrijheid, of hoe ze het zelf ook willen invullen. Het invullen vanuit anderen dat alleen zijn dus automatisch voor eenzaamheid staat vind ik persoonlijk erg denigrerend overkomen.
Ik heb zelf ook geen familie om kerst mee te vieren. Of nouja, die heb ik wel, ik kan naar mijn oom en tante, maar geen zin in. Mijn vader zit ieder jaar bij zijn vrouw in het buitenland, met de rest van de familie heb ik geen contact. H moet gewoon werken. Door omstandigheden zie ik mijn vriend ook niet. I is thuis, dus ik ben niet volledig alleen, maar het is echt geen kerstreclame-met-zijn-allen-aan-een-grote-tafel spektakel hoor.
Vorig jaar hebben we spelletjes gespeeld, het jaar daarvoor zijn we naar de Efteling gegaan. Misschien app ik een vriendin voor een boswandeling als het mooi weer is. Familiediners zijn wanneer het uitkomt, dit jaar was dat in september, geen druk, wel gezellig.
Maar ik vind het wel vervelend dat anderen voor mij zouden invullen dat ik zielig ben, iets tekort kom of wat dan ook. Want even kijkend naar het topic vorige week.. ik ben haast de enige die wél zin heeft in kerst 😉
Ieder jaar, waar je ook kijkt: dit forum, het andere forum, reddit, social media:
Stress. Familie gezeik. Mensen 'vluchten' naar het buitenland. Familieruzies. Verplichtingen. Teleurstellingen. Mensen breken hun nek om te voldoen aan het perfecte plaatje met de mooie outfits, menu's en tradities, want het móet gezellig zijn, terwijl het in werkelijkheid 9 van de 10 keer uitloopt op gezeik met een partner die de afwas niet wil doen, een racistische oom, of moeder (degene die alles moet regelen) die bezwijkt onder de druk. Ontelbaar mensen zijn eenzaam binnen hun familie/gezin, omdat ze zich niet gehoord of gesteund voelen.
Maar ik ben degene die zielig is? 🤔🤔
Ik ben juist degene die geniet omdat ik de vrijheid heb om te doen wat ik wil 🤷♀️
Ik zou graag willen dat we van dat stigma afkomen. Nodig vooral de eenzame mensen uit.
Maar ga niet invullen dat iedereen die alleen is ook automatisch zielig is, dat het meelijwekkend is, want het is ook maar net wat die persoon zelf wíl. Alleen zijn is gewoon niet hetzelfde als eenzaam zijn.