iMoeder De studie is van MIT. Niet zo grootschalig lees ik nu, wel zorgelijk.
Deze had ik ook gelezen, maar is inderdaad een super kleine onderzoek onder enkel studenten. Is dus geen representatief onderzoek. De onderzoekers geven zelf ook aan dat je de resultaten echt heel voorzichtig moet interpreteren en dat er nog veel meer onderzoek nodig is.
iMoeder en het aantal verbindingen in je hersens wordt minder.
Dit is een verkeerde interpretatie of verkeerd woordgebruik in dit artikel. Er is minder activiteit oftewel communicatie zichtbaar tussen de verschillenden hersengebieden. Dit is neurologisch gezien iets heel anders dan afname in verbindingen. In dit artikel staat lower connectivy (zie eerste citaat hieronder), maar de originele paper is hierin wel duidelijk dat het om activity gaat (tweede citaat);
‘students used ChatGPT, their brains showed lower connectivity across key regions associated with active thinking and memory. When students worked without any tools, relying solely on their knowledge, their brains exhibited more cross-regional communication’
‘Cognitive activity scaled down in relation to external tool use’
Voor de volledigheid. Deze afname in activiteit is enkel zichtbaar tijdens het schrijven van een essay met ai. Zodra een groep een essay gaat schrijven zonder ai is er geen vermindering in activiteit te zien. De verbindingen zijn dus gewoon intact, maar tijdens de taak waarbij ai gebruikt wordt, wordt er wel minder gebruik gemaakt van de bestaande verbindingen.
Er is dus geen sprake van afname van activiteit in het brein als er geen gebruik gemaakt wordt van ai en het kan op basis van deze studie zeker niet generaliseert worden naar het dagelijks leven.
Afname in verbindingen is een structurele verandering, die altijd aanwezig is oftewel hersenschade. Afname in activiteit in bestaande verbindingen is een functionele vermindering, die taak afhankelijk kan zijn.
Dit is precies het punt wat ik aangaf. Je capaciteit neemt niet af, maar de inzet van je beschikbare capaciteit. In dit geval enkel tijdens het gebruik van ai. Dit is neurologisch gezien echt een heel belangrijk verschil, want de een is omkeerbaar of tijdelijk en de ander niet.
iMoeder Ik vind dit artikel duidelijker, maar de site is heel drukkig;
Deze gaat over dezelfde studie van mit. Het meest betrouwbare is om het onderzoek zelf te lezen. In dit soort krantenartikelen worden regelmatig zaken verkeerd geïnterpreteerd en smeuïger gemaakt. Ik kwam zelfs ergens een artikel over deze study tegen met als titel brain rot door ai 🤦🏻♀️
Dit is de originele paper. Dit is echt veel duidelijker zonder het risico op verkeerde interpretaties en conclusies van journalisten. Persoonlijk vind ik dit niet echt zorgelijk, maar vrij logisch dat je hersenen minder actief zijn tijdens het gebruik van ai. Als ik een rekenmachine gebruik zullen mijn hersenen ook minder actief zijn dan als ik uit mijn hoofd reken.
https://arxiv.org/abs/2506.08872
Interssant is wat de implicaties voor het dagelijks leven op langer termijn gaat zijn. Vooral ook wat de invloed gaat zijn op hersenen in ontwikkeling, maar daar is nu nog niks over te zeggen op basis van de huidige studies.
Hopsatee ik heb onlangs ergens gelezen (maar geen idee waar) dat het niet zozeer IQ is wat afneemt maar meer ons concentratie vermogen en het feit dat we omdat alles makkelijker wordt steeds minder “effort” in zaken steken.
Klopt, dit gaat over hetzelfde onderzoek van MIT en waarschijnlijk het frontier onderzoek uit Zweden. Idem geldt trouwens ook voor afname voor bepaalde vormen van geheugen (namelijk het actief ophalen van informatie wat al in je geheugen zit).
Best logisch natuurlijk. Als jij een artikel volledig zelf schrijft, sla je het beter op in je geheugen, omdat je er langer en actiever mee bezig bent dan als je het ai laat schrijven met prompts. Mbt tot geheugen en concentratie zien ze in de studie van mit specifiek afname in activiteit in de gebieden gelinkt aan deze cognitieve functies tijdens het uitvoeren van de taak met ai. Het gaat dus niet over een algemene afname van deze cognitieve functies op alle gebieden in het dagelijks leven. Vandaar dat het niks over je IQ zegt.
Het frontier onderzoek, is een groter onderzoek onder scholieren/ jongeren. Het is een correlationeel onderzoek (!), wat met name gebaseerd is op zelfrspportage. Conclusie is kort gezegd: Jongeren die gebruik maken van ai hebben zwakkere executieve functies (o.a. werkgeheugen, concentratie, inhibitie etc) of jongeren met een zwakkere EF maken meer gebruik van ai. Het is namelijk niet duidelijk welke kant het verband opgaat.
Ik had hiernaast nog 6 andere onderzoeken gevonden, maar ik vond die van MIT het beste. De rest komt ongeveer op hetzelfde neer, maar is veel meer gericht op zelfbeoordeling/ enquetes en veel meer correlationeel.