Trees ja ik denk dat ik daar ook een beetje tegenaan loop. Ik kreeg door het gewoon ouderwets te Googlen hetzelfde antwoord namelijk 😅
Terwijl chatgpt vreselijk veel energie en water verbruikt. Voor zo'n simpele vraag wil ik het dus niet gebruiken.
Maar als mijn vraag dan ingewikkelder wordt, snapt hij er al niks meer van.
Dus bijvoorbeeld, ik las vorige week dus iets dat als Trump halverwege zijn huidige termijn zou overlijden, waardoor Vance het over zou nemen, hij in theorie daarna nog 2 keer zou kunnen runnen en dus 10 jaar president is. Ik wilde weten wanneer de overname van Vance in deze termijn zou moeten zijn om daaraan te voldoen, en wanneer hij nog maximaal 1 periode mag runnen.
Ik kreeg dit als antwoord: (dikgedrukt ben ik nu)
Kort antwoord: Nee, Vance kan niet zomaar twee keer president worden waardoor hij 10 jaar zou dienen.
bullshit, want dat kan wel
🧩 Uitleg van de 22e en 12e Amendementen:
22e Amendement (geratificeerd 1951):
Beperkt dat iemand verkiezingsgewijs maximaal twee termijnen (2×4 jaar) president mag zijn.
Er is een uitzonderingsclausule: als iemand een termijn incompleet overneemt (bijvoorbeeld via overlijden of aftreden van de president) én hij minder dan 2 jaar van die termijn heeft gediend, dan mag hij nog twee keer winnen. Dat leidt tot maximaal 10 jaar in functie (“≤ 2 jaar + 2×4 jaar”) .
dat was dus letterlijk wat ik zelf al in mijn prompt had gezet. Mijn vraag was wannéér. De nee van hierboven blijkt dus een ja, want ik vroeg specifiek om de uitzonderingsclausule
Maar: als je meer dan 2 jaar van iemands termijn overneemt, mag je nog slechts één keer worden gekozen, waardoor je totaal maximaal 6 jaar kunt dienen .
oke dankje klaar
(Edit, dit klopt ook niet, dat zou dan maximaal 8 moeten zijn ipv 6)
Slechts 10 jaar totaal, niet 14: er is géén scenario waarin iemand 14 jaar (2 termijnen plus een extra omgekeerde termijn) dient.
waar haalt hij die 14 vandaan als ik specifiek vraag om een halve termijn ivm overlijden + 2 keer runnen?
Over Trump/Vance-specifiek:
Er wordt gespeculeerd dat Trump na zijn twee elected terms Jr. Vance tot vice doet, die dan aftreedt en Trump via de 25e Amendement terugkeert. Maar:
- Trump kan zich niet meer verkiezingsgewijs laten kiezen na twee keer gekozen zijn, volgens de 22e .
- Zelfs benoemen tot vice-president zou waarschijnlijk verboden zijn door de 12e Amendement, dat zegt: “niemand die constitutioneel ongeschikt is voor het presidentschap, komt in aanmerking als vice-president” .
- Juridische experts stellen dat dergelijke scenario’s mixed zijn en nooit getest, maar de meerderheid meent dat dit niet toelaatbaar is zonder diepgaande constitutionele veranderingen .
dit heeft niks te maken met mijn vraag. Ik vraag om een grondwet, niet om speculaties
Samengevat:
JD Vance kan in principe twee keer meedoen als kandidaat – als hij eerst minder dan 2 jaar overneemt.
dank je, het antwoord op mijn vraag dus
Trump kan niet nog eens verkiezingsgewijs president worden.
no shit, in mijn scenario is hij dood
Overgang via vice-president of 12e Amendement maakt het plan volgens de meeste rechtsgeleerden onhaalbaar.
Om écht voor een 3e ‘term’ te gaan, zou de grondwet aangepast moeten worden—aankomende update is vrijwel onmogelijk .
Conclusie: Nee, Vance kan niet twee volledige termijnen dienen, samen met een andere ‘pre-successtermijn’ van Trump.
wat wil je nou??
Écht 10 jaar? Alleen bij een vice-president die eerst minder dan 2 jaar overneemt en daarna twee keer wint. Maar dat is niet wat hier besproken wordt
dat was juist mijn vraag!!!! Dat wil ik bespreken!!
– en Trump zit daar zelf niet meer in.
Ik: ik bedoelde inderdaad die uitzonderingsclausule.
Chatgpt:
Ja, precies – en ja, het zou in theorie kunnen. Hier is het scenario dat je bedoelt, uitgesplitst:
Stel dat Trump in januari 2025 president wordt, met J.D. Vance als zijn vicepresident.
whut?
Trump treedt binnen de eerste twee jaar af (bijvoorbeeld in 2026).
Vance wordt dan automatisch president en maakt de resterende termijn van Trump af.
Omdat hij minder dan twee jaar van die termijn heeft gediend, mag hij volgens het 22e amendement nog twee keer meedoen aan verkiezingen.
2026 is meer dan 2 jaar
Als hij dan in 2028 én 2032 wint, zou hij in totaal bijna 10 jaar president kunnen zijn (bijvoorbeeld: 2 jaar Trump’s termijn + 2 × 4 jaar eigen termijnen = 10 jaar).
dat zeg ik de hele tijd
Het is dus grondwettelijk toegestaan – al is het natuurlijk behoorlijk strategisch (of cynisch, afhankelijk van hoe je het bekijkt).
Wil je dat ik het helemaal samenvat in een tijdlijn-scenario (met jaartallen en termijnen), zodat je het helder voor je ziet?
Ja sorry, maar ik vind dit dus echt complete verspilling van energie, water, én mijn tijd. Hij spreekt zichzelf continu tegen, en ik krijg een hele hoop onzin terwijl ik specifiek vroeg wannéér die uitzonderingsclausule van toepassing zou zijn.
Minder dan 2 jaar was het enige wat ik wilde weten (dus hoe eerder Trump neervalt hoe beter 🙈), maar ik was sneller geweest als ik zelf de Amerikaanse grondwet was gaan lezen 😅