iMoeder Nou ja, die vind ik juist dan weer niet. Kijk een ziekte overkomt je, maar dan heb je zelf recht op WIA of weet ik veel. En waarom moet een ex-partner er voor opdraaien als jij chronisch ziek bent? Daar zijn gewoon regelingen voor.
Alleen zo simpel is het niet altijd. Als je zzp-er was en je had niet het geld om jezelf te verzekeren, heb je nergens recht op. Geen WIA of zo iets. Ik betaalde bijv 400 euro per maand om mijzelf te verzekeren. Dit is niet eens voor een megabedrag, want ik zou echt flink moeten opletten als ik er alleen voor kom te staan. Het zal geen vetpot zijn. Deze verzekeringen zijn gewoon heel erg duur en als je geen hoog uurloon hebt, vaak niet te betalen.
Een Wajong is veel lager dan een WIA uitkering, is namelijk 70-75% van het minimumloon (!). Als je geen sociale huurwoning kan krijgen, kom je gewoon op straat terecht, want je hebt geen geld voor iets duurders. Wajong is vanaf je 18e, dus je weet van te voren dat je partner in de Wajong zat.
WIA is leuk, maar als jij als vrouw 32 uur werkt in een laag betaalde baan en je krijgt WIA (is 70-75% van je laatstverdiende loon), is dat vaak niet voldoende om van te leven. Je hebt niks fout gedaan, voldoende gewerkt, maar niet iedereen heeft een topinkomen dat ze het redden van max 75%. Vrouwen verdienen vaak nog steeds minder in dezelfde functie en/ of kiezen voor lager betaalde banen in bijv de zorg of kinderopvang. En ook die mensen hebben we nodig.
Ik vind het voor mij zelf dan te makkelijk om te zeggen, had je maar beter voor jezelf moeten zorgen en niet financieel afhankelijk van je partner moeten zijn. Alleen hoe dan? Als je geen mogelijkheden hebt gehad door ziekte. Je hebt altijd lapzwansen zoals je ex, die er misbruik van maken, maar ik ga er vanuit dat meeste mensen niet kiezen voor chronisch ziek /gehandicapt zijn.
Ik ben echt sterk van mening dat vrouwen beter voor zichzelf moeten zorgen in een relatie en niet alles moeten accepteren, maar er zijn situaties te bedenken waarbij je geen mogelijkheden had. De vraag is natuurlijk of daar de ex voor verantwoordelijk moet zijn. Zit ik nu ook over te twijfelen. Ook daar zitten grenzen aan, maar ik vind tijdelijke partneralimentatie in zo situatie niet gek.