Femkes In Nederland is een voldoende inkomen regelen als vrouw in een gezin best een uitdaging.
Het ligt er mij inziens ook aan wat je accepteert als vrouw. Het is ook wel Nederlands dat de vrouw parttime werkt en de man carrière maakt. Ik vind dat zelf niet slim en zelfs enigszins naïef om hiermee akkoord te gaan als vrouw zijnde. Je weet namelijk nooit hoe het leven loopt en of je er ooit alleen voor komt te staan. Misschien omdat ik zelf kind was van gescheiden ouders en mijn moeder altijd geld issues had, omdat mijn pa bijna nooit betaalde en zij zelf in de bijstand zat. Toeslagen en potjes had je toen bijna niet, dus er was altijd stress over geld en voldoende eten op tafel krijgen. Daarom heb ik altijd voor ogen gehouden dat wat er ook gebeurt, ik nooit financieel afhankelijk zal zijn van een partner. Het was voor mij een voorwaarde voordat ik probeerde zwanger te worden dat ik voldoende kon blijven werken en het eerlijk verdeeld was. Ik heb mijn ex om deze reden de deur uit geknikkerd. Tevens een van de redenen waarom ik oa een peperdure verzekering had als zzp-er, omdat hoe klein de kans ooit was, ik bij langdurige ziekte ik niet in een situatie terecht wilde komen dat ik afhankelijk raakte van de partneralimentatie van mijn ex. De hoogte van mijn verzekering heb ik dus ook precies zo berekend dat ik mij financieel kon redden als ik er alleen voor kwam te staan. Plus ik sta al jarenlang ingeschreven bij de woningbouwvereniging, omdat in deze situatie een koophuis niet reeel is.
Komt misschien allemaal heel berekend over, maar ik ken teveel verhalen waarbij de vrouw aan het kortste eind trok. Ik heb daarom altijd goed voor mijzelf gezorgd en er zijn altijd uitzonderingen waarbij het volledige buiten je macht ligt, maar ik ken echt heel veel vrouwen die denken dat het hen nooit zal overkomen en daarom gewoon niks regelen. Het op zijn beloop laten. Totdat het ze wel overkomt. Ik vind het meer een cultuur of normding dan dat het in Nederland zo moeilijk is als vrouw zijnde om voldoende inkomen te genereren. Het ligt er vaak aan welke keuzes je maakt.
Overigens vind ik kinderalimentatie een heel ander verhaal, maar ik zou zelf afzien van partneralimentatie. Ik zou echt niet afhankelijk willen zijn van een ex. Ik vind afhankelijk zijn van een uitkering eerlijk gezegd al vreselijk en heb ik ook nog steeds moeite mee.
Edit: jonge meiden zouden hier eigenlijk veel beter op voorbereid en voorgelicht moeten worden. Op school en reclamespotjes /social media, als hier bijv thuis geen aandacht voor is.