Mamabeertje is de pan wel goed ingebrand? Mogelijk dat dit opnieuw moet. Als deze goed is ingebrand krijgt deze een natuurlijke aanbaklaag en kleeft er niks meer aan. Ik maak ze gewoon schoon met een afwasborstel en warm water. Het spoelt er eigenlijk vanzelf af.
Het zou kunnen helpen om nogmaals in te branden en de pan na gebruik standaard in te vetten met olie voordat je deze wegzet totdat de aanbaklaag echt goed is. Dat doen we nu af en toe nog maar, maar de eerste periode vetten we in na elk gebruik. Poffertjespan zou ik misschien zelfs standaard doen, want gebruik je misschien minder vaak en droogt daardoor sneller uit.
Oh en niet inbranden en/of wegzetten met olijfolie, maar met bijv zonnebloemolie of lijnzaadolie. Mocht het toch aangekoekt zijn, dan een uurtje laten weken met water erin en krijg je het er vaak wel uit. Lukt het dan nog niet kun je nog zo stalen schuurspons gebruiken. Het is gietijzer, dus er valt toch niks aan te beschadigen. Het duurde bij ons echt even voordat we een goede aanbaklaag hadden.
ββ
Ik zag net dat je ook emaille gietijzerenpannen hebt en ik denk dat die pan door de kleur dat ook heeft. Deze hoef je vaak niet in te branden, wat een voordeel is, maar gaan weer minder lang mee en heeft weer niet dezelfde voordelen qua bakken als enkel gietijzer. Mijn hele voor en nadelen verhaal is waarschijnlijk dus niet eens van toepassing op deze specifieke pan π
.