iMoeder vreselijk dit soort voorbeelden. Je moet als patiënt heel kritisch en alert blijven. 99/100 of vaker loopt het goed af na een fout, maar je zal net die ene zijn…
Voor patiënten is het in eerste instantie intern een klacht doen via de klachtenfunctionaris van de praktijk zelf. Word er niet naar geluisterd dan kan het via de klachtenfunctionaris van het skge of via de inspectie gezondheidszorg & jeugd. Voor zorgverleners is er een andere route. Als niemand melding doet, gebeurt er echter niks.
Er is een reden waarom ik zo alert ben mbt triage. Dit is bij mij 4,5 jaar geleden volledig misgegaan met mijn cva bij de hap. Mijn man heeft toen ook een klacht ingediend, waar ze in eerste instantie intern niks mee deden. Toen is hij verder gaan kijken mbv de klachtenfunctionaris van de hap. Uiteindelijk is er toen een onafhankelijke onderzoekscommissie aangesteld, die heel uitgebreid onderzoek heeft gedaan en ons in het gelijk heeft gesteld. Alle huisartsenposten en ambulancesposten in Drenthe hebben naar aanleiding hiervan hun beleid mbt triage moeten aanpassen, zodat deze fout niet meer gemaakt kan worden.
Het kan verdorie toch niet zo zijn dat het nu bij alle happen en ambulancepostren goed geregeld is nav onze klacht en nu de huisartsen de triage gaan afschaffen?! Het is wachten tot het misgaat en het gaat een keer mis als je de triage afschaft.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het proces van een officiële klacht indienen ruim 4 jaar geleden wel heftig vond. Vooral ook mentaal. Je wordt officieel gehoord, continue je verhaal doen en het duurt allemaal heel lang. Mijn man en ik hadden er toentertijd nauwelijks energie en ruimte voor. Ik denk dat daarom ook veel mensen denken ‘laat maar’.