Bob_Ross misschien ben ik wat harder vanuit mijn eigen ervaring, maar ik ben behoorlijk beperkt in mijn executieve functies en toch is dat geen excuus dat mijn man dan alles maar moet overnemen. Dit betekent dat ik er extra moeite voor moet doen en ipv onthouden, alles op moet opschrijven en stap voor stap uitschrijven. Ik maak lijstjes en een stappenplan voor elk onbenullig dingetje. AI is overigens een geweldige hulp hierin. Ik maak vaak gewoon screenshots van bepaalde dingen of een geluidsopname als mijn man wat uitlegt en dan maakt AI een plan voor mij met stappen, wat er mee moet, wanneer en hoe enz. Allemaal netjes in een schema, waarbij ik het kan afvinken.
Natuurlijk gaat er dan nog steeds wel wat mis, maar ik vind het gemakzucht om te denken ‘ik kan het niet, dus ik doe het ook niet’. Nu is het vooral mijn man die snel dingen van mij wil overnemen, omdat het dan 10x sneller gaat. Natuurlijk is dat makkelijk voor mij, maar ik wil hem zo min mogelijk extra belasten. Hij doet al meer dan genoeg. En dat kan jouw man toch ook wel bedenken als het om jou gaat? Daarnaast heb ik ook gewoon mijn trots.
Ik vind dat je veel harder mag zijn. Als hij een probleem heeft met zijn executieve functies, dan is het ook zijn verantwoordelijkheid om daarvoor te leren compenseren. Hiervoor zijn genoeg hulpmiddelen te vinden, maar je moet het wel doen. Het gewoon niet eens proberen met een kul smoes is gewoon slap en egoïstisch. Ik vind het echt niet oké dat hij het gewoon weigert te doen als jij aangeeft dat het je momenteel boven de pet groeit. Hij moet zichzelf een schop onder de kont geven en wat karakter tonen.