Liekje81 kun je beter nu alvast beginnen met aanleren 😜.
Met pubers is het eigenlijk nog steeds pick your battles. Ze doen hier hun best, maar er slingert nog steeds overal servies, kleding, schoolspullen, sieraden, eten, make up, schoenen etc rond. Als ik van alles wat zou zeggen, moet ik denk ik wel 20x per dag de strijd aangaan of naar boven blerren in de hoop dat ik boven de muziek uitkom. Ik heb daar helemaal geen zin in. Ze hebben best wel wat vaste taken in huis en als ik vraag om een extra klus te doen, doen ze het ook. Soms doen ze uit zichzelf ook wel klusjes of maken ze als verrassing het avond eten. Sommige dingen zijn inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid, maar dat zijn nog niet hele grote dingen. Meer in de trant van ‘moeten gymmen in stinkende kleding’, die al dagen ligt te rotten in hun gymtas, omdat ze deze niet hebben leeggehaald.
Ik blijf ze zeer regelmatig wijzen op dingen met het verzoek om het op te ruimen, maar regelmatig stop ik ook even snel dat bordje voor ze in de afwas of leg hun schoolspullen boven op hun kamers neer zodat het beneden weg is. Als het om omgangsvormen gaat, eerlijkheid, respect etc dan ga ik altijd de strijd aan, maar bij dit soort zaken soms wel en soms niet.
Ze doen hun best, maar die puberhersenen hebben andere prioriteiten, waardoor ze hier vaak niet eens over nadenken of het gewoon echt vergeten. Het hoort ook wat bij de leeftijd en zolang ze verder maar goed meehelpen thuis, vind ik het wel prima. Pubers zijn niet zo van het schone en opgeruimde soort 😝