Nescio bij een ontsteking in het ooglid juist warm houden, iig dat is bij honden zo 😬. Warmte zou juist helpen om de talgklier weer open te krijgen of zo iets was het geloof ik. Kou zou dan juist averechts werken.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het voor mensen ook zo is, maar sowieso heel veel beterschap!
Edit, ik heb het even aan chat gtp gevraagd:
Bij een gezwollen, ontstoken ooglid (bijvoorbeeld door een strontje of blefaritis) hangt de behandeling af van de oorzaak:
Strontje (hordeolum) of chalazion (gerstekorrel)
• Warm houden is beter.
Warme kompressen (bijv. een schoon washandje met warm water, 10–15 minuten, meerdere keren per dag) helpen om de verstopte talgklier open te krijgen en bevorderen het herstel.
Blefaritis (ooglidrandontsteking)
• Warm houden én reinigen.
Warme kompressen helpen het talg vloeibaarder te maken. Daarna kun je voorzichtig de ooglidrand schoonmaken met een wattenschijfje en een beetje babyshampoo verdund met water.
Allergie of irritatie
• Koelen is beter.
Bij zwelling door een allergische reactie of irritatie (bijvoorbeeld na wrijven of contact met make-up) helpt een koel kompres om de zwelling en jeuk te verminderen.
Let op:
Bij ernstige pijn, toenemende roodheid, koorts of als het oog zelf aangedaan is, is het verstandig om een arts te raadplegen.