Huggybird Daar had ik nooit problemen mee, maar nu mijn leven anders is gelopen dan ik had gehoopt, vind ik het lastig. Ik ben ook best een beetje in de rouw om het verlies van mijn jeugdigheid.
Ik ben ook veel kilo’s aangekomen (heb ik natuurlijk zelf gedaan) waar ik moeilijk vanaf kom en voel mezelf daardoor minder aantrekkelijk. Het helpt ook niet mee dat ik volop in de overgang zit (zat) het afgelopen jaar. Dat doet echt wel wat met je gemoedstoestand. Ik had ieder uur meerdere opvliegers, heel vermoeiend. Ook slapeloosheid door diezelfde opvliegers. Daarom ben ik aan de femoston gegaan, dat hielp tegen de opvliegers, maar ik werd ineens continu ongesteld en was chronisch depressief en vermoeid. Dus weer mee gestopt afgelopen juli. Eén lichtpuntje is wel dat de femoston nu volledig is afgebouwd en mijn opvliegers bijna zo goed als weg zijn (klopt af) wel na een heftige opleving in september en begin oktober. Ik heb het vermoeden dat het ergste van mijn overgang nu achter de rug is, ik voel me namelijk steeds rustiger worden en ben steeds minder vermoeid. Lijkt ook of ik weer wat helderder kan denken. Dus ik denk en hoop dat mijn 47e jaar beter zou kunnen worden dan mijn 46e. Want als mijn energie inderdaad weer meer op pijl komt en mijn hersens weer willen meewerken, kan ik weer eens wat dingen (zoals mijn gewicht) gaan aanpakken en wat zaken zoals mijn huishouden op orde stellen.
Door de overgang worden je gewrichten minder soepel, dat is een feit omdat je oestrogeen afbouwt. Ik ervaar dat soms in mijn heup en soms in mijn knie, maar ik mag niet klagen, het is nog minimaal.
Volgens mij ben ik de enige hier die volledig in de overgang zit?
Verder beweeg ik zoveel mogelijk, ik loop veel en pak zoveel mogelijk mijn (niet elektrische) fiets naar mijn werk 10km verderop.
Gelukkig kunnen mensen mijn leeftijd ook moeilijk inschatten, maar als ik kijk naar mijn collega’s, vind ik dat ook best moeilijk. Er zijn er een aantal over de vijftig, maar die geef je begin veertig, eentje zelfs ergens in de dertig. Ik denk dat we steeds beter weten hoe we goed voor onszelf moeten zorgen, ook een stuk bewustwording daarover. En dat zie je.
Nog wel even voor diegenen die in de overgang gaan en ook heel veel last krijgen van opvliegers, en andere symptomen, de femoston is daar echt wel een goede oplossing voor, ik kreeg helaas bijwerkingen, maar mijn collega wil niet meer zonder. Dus laat je niet afschrikken door mijn verhaal hierover, de kans dat je die bijwerkingen krijgt is niet heel hoog. En je hoeft dus niet te lijden onder de soms heftige omstandigheden rondom de overgang.
Voor nu, op 6 december vlucht ik de sauna in en hoop dat mijn leeftijd mij niet kan vinden daar…😆