Pimpelmeesje wat ontzettend verdrietig en pijnlijk dat mensen zo praten, maar ik snap oprecht de reacties ook niet. Jullie gezin is niet standaard, maar dat is toch niet erg?!? Alsof alleen standaard en gemiddeld goed is. Het gaat m.i. vooral om liefde, aandacht en warmte. Als ik jouw reacties lees, is mijn indruk dat C. daar echt niks in tekort komt. In tegendeel zelfs. Ik vind de reacties nogal kortzichtig en getuigen van een gebrek aan inlevingsvermogen. Los hiervan denk ik dat elke ouder een leercurve heeft en fouten maakt. Wat naar mijn idee heel normaal is, maar jullie liggen onder een vergrootglas lijkt het wel. Ik vind dit echt zwaar onterecht.
Er is hier iemand in de buurt, die ook een mening heeft over ons gezin heeft en het zielig vindt voor onze kinderen dat we niet alles kunnen doen. Nu kan ik vergelijken met voor en na. Daardoor weet ik dat het bullshit is. Het is anders, maar niet slechter. Ik denk dat hetzelfde voor jullie geldt. Anders is niet erg. Anders heeft misschien nadelen, maar kan ook voordelen hebben. Het belangrijkste is dat er aan de basisbehoeftes wordt voldaan; veiligheid, verbondenheid, zelfexpressie, spel/ spontaniteit, autonomie, zelfwaardering en realistische grenzen. Dit kan op meerdere manieren en binnen verschillende gezinsvormen aan een kind worden gegeven. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken hoe overtuigd en zeker ik hier van ben. Ik heb het zelf ervaren, maar ik zie het ook bij de gezinnen, die ik ken via de patiëntenvereniging. Er is niks zieligs of zorgelijks. Alleen gaat het soms wat anders, dan gemiddeld. Nou en!