Trees ik denk vooral voor mijn opa…..
voor mijn oma weet ik niet…ik weet dat zij er een relatie op na hield met die man als mijn opa aan het varen was.
Mijn moeder heeft een jeugd van geestelijke en lichamelijke mishandeling en angst gehad.(elke dag de angst dat ze haar moeder dood zou aantreffen als ze uit school kwam, door zelfmoord) ze kreeg geregeld te horen ‘zeur niet kind! Je bent blank en gezond!’ Ze heeft als kind nooit begrepen waarom haar moeder dat zei…. Wellicht hield ze er meer ‘relaties’ op na…..
Ze is vlak voor haar 18 de uit huis geplaatst bij een gezin waar mijn opa in de kost was als hij terug was van het varen. Hij heeft haar altijd beschouwd als zijn dochter.
Ik heb mijn oma in mijn jeugd niet veel gezien maar wat ik me ervan kan herinneren is dat ze niet lief was, met haar benen over elkaar zat en haar bovenste been zenuwachtig op en neer zwiepte en dat ze enorm veel rookte.
Mijn opa was een hele lieve man, liefdevol naar mijn moeder en ons. Aan hem heb ik fijne herinneringen. 🥰 hij had wel een heks van een nieuwe vrouw, zij was getraumatiseerd geraakt in een jappenkamp…
Het is een wonder dat mijn moeder is zoals ze is denk ik wel eens. Heb enorm veel respect voor haar ❤️