Pluisje het muisje is helaas toch nog overleden... ik vermoed dat het arme beestje intern toch meer problemen had dan we aan de buitenkant konden zien.
Ik heb maar van het moment gebruik gemaakt om 'dood' uit te leggen 🙈

Ik heb mijn eerste officiële werkdag gehad. Was zo fijn. Over mijn zorgen verteld en was allemaal niet erg. Het duurt een jaar zeggen ze om goed ingewerkt te raken 😱. Ingewikkelde materie zeg maar. Niet alleen de applicatie maar alles eromheen. Ik heb er nog steeds zin in. Wel paar uur verlof opgenomen. Ik was begonnen met een opleiding maar er bleef echt niets hangen. De komende dagen ga ik die thuis verder afmaken!

Zonnebloem Hij heeft haar aan het eind van de straat achter gelaten omdat hij naar de wc moest. 😉
    Maar goed, dan hoeft ze alleen de straat uit te lopen. Ze is nu thuis.

Marshmallow Het duurt een jaar zeggen ze om goed ingewerkt te raken 😱. Ingewikkelde materie zeg maar. Niet alleen de applicatie maar alles eromheen

Ah, dat is herkenbaar (en gekmakend af en toe).

June Meer bomen planten dus, dat lijkt me echt zo'n goed idee. Maar hoe overtuig je daar alle landen van hè?

• June hebben hierop gereageerd.

Vulpen tja.. je zou bijna voor een technocratie zijn. Waarbij wetenschappers bepalen wat er gebeurt.

Als de vee-industrie inkrimpt kan je van alle sojavelden weer bos maken.

Verder moeten we stoppen met vis eten zodat de zeepopulatie weer kan herstellen.

Maar vooral moeten we allemaal beseffen dat we niet boven de natuur staan maar er een onderdeel van zijn.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd]
        Wwf zegt dat 75% van alle soja naar veevoer gaat.

Uit Fins onderzoek blijkt dat je 1 miljard mensen kan vinden met de hoeveelheid die nu in de veeinduste wordt gebruikt.

https://www.manners.nl/veevoer-miljard-mensen-voeden/

Daarnaast heeft een koe en varken meer voedsel nodig dan een mens. Niet alleen soja maar ook mais, gras ed dat allemaal grond kost. Ook hier in Nederland.

June tja.. je zou bijna voor een technocratie zijn. Waarbij wetenschappers bepalen wat er gebeurt.

Een overheid die wetenschap serieus neemt, werkt ook. Een overheid die z'n burgers wil beschermen, werkt ook.
        Maar die hebben we helaas nu niet.

[verwijderd] Als we daarnaast dus ook ander / extra gewas moeten groeien om de andere voedsel en grondstoffen te laten groeien om vlees, melk en bijproducten te vervangen.

Maar je haalt er gewoon een schakel tussenuit. Nu heb je soja nodig, wat grond kost, en daarvan geef je dan héél veel aan een koe, wat grond kost & uitstoot geeft (en dierenleed), en dán moet je dat verwerken voor je vlees/melk/boter/whatever, wat mensen kunnen eten. Als je het stuk van de veeteelt weghaalt, ga je rechtstreeks van de soja naar het verwerken, dat is toch veel efficiënter en geeft dan toch hoe dan ook minder uitstoot?

Maar het artikel ging natuurlijk niet specifiek over veeteelt, maar juist over al die verschillende factoren die er nu voor zorgen dat we er zo slecht voor staan. Waterschaarste, verlies van biodiversiteit... Ik heb ook de oplossing niet, maar ik vind wel echt dat veel mensen nu heel schouderophalend erover doen of blijven hopen dat het wel meevalt, ondanks alle alarmerende onderzoeken. Er is nog wel íéts meer mogelijk dan de maatregelen die nu getroffen worden, zo gemakkelijk hoeven we ons toch niet over te geven?

[verwijderd] als je over gaat naar 0 dieren dan zou dat meer belastend zijn dan een beetje dierlijke producten te blijven gebruiken.
        Maar voor een kilo rundvlees is 10 kilo veevoer nodig. En dan nog een hoop water, wordt er veel methaan uitgestoten, etc..
        Sommige dingen in veevoer zijn restproduct en inderdaad minder belastend dan dat weggooien, maar het meeste is gewoon te gebruiken voor menselijke consumptie. En de hoeveelheid energie die daarvoor gebruikt wordt valt in het niet bij de veeindustrie.

Als complete wereldpopulatie is dus een kleine hoeveelheid veehouderij verstandig. Maar als individu kan je nu -om het meest duurzaam te zijn- het best compleet vegan leven omdat je dan de complete consumptie van de populatie omlaag haalt.

Deze pagina legt het eea wel goed uit vind ik: https://www.klimaathelpdesk.org/answers/wanneer-is-vegetarisch-eten-n%C3%ADet-duurzaam/

[verwijderd] soja (want vervanging van melk en vlees)

Waarom zou de consumptie van soja door mensen omhoog moeten gaan als we geen vlees eten? Waarom moet vlees of melk perse vervangen worden door soja? Ik eet echt nooit soja. Ik eet eigenlijk hetzelfde als mensen, die wel vlees eten, maar dan zonder het vlees. Ik eet geen extra groentes of andere gewassen. Ik snap dan ook niet zo goed wat er precies vervangen moet worden qua voedsel. Mijn lijf krijgt zonder vlees(vervangers) ook voldoende voedingsstoffen binnen.

Het is denk ik de manier van denken van de vleeseter. Het vlees moet vervangen worden door ‘iets’, maar het kan ook gewoon zonder.

• June hebben hierop gereageerd.
          • Snoeki vindt dit leuk

Pimpelmeesje mijn idee is ook dat we gewoon teveel dierlijke producten eten en gebruiken. De verhouding is gewoon zoek. Als we met zijn allen 1 a 2x per maand een stukje ‘eerlijk’ vlees, zouden eten, lijkt mij dat in alle opzichten veel gezonder. Mensen vinden echter dat ze dagelijks vlees moeten eten of jaarlijks meerdere paren leren schoenen moeten kopen. Dat is gewoon ook maar een luxe van de laatste 50 a 60 jaar, maar het wordt nu als gewoon ipv een luxe gezien.

Trees misschien als plantaardige melkproducten?

Maar mijn maaltijden eet ik ook zonder soja of vleesvervangers.

@[verwijderd] over de andere producten als leer ed. We moeten veel meer van hergebruiken. Minder kopen. Langer met je producten doen en afval een nieuwe bestemming geven.

Die omslag is enorm. Sommige mensen zullen zich verzetten maar het alternatief is dat we economische compleet in elkaar storten als half het land onder water komt te staan. 10 milj mensen dan worden dakloos. Dat is tegen die tijd de helft van de bevolking.

En daar zijn we naar op weg. Want onze doelen van 2030 (die al achterhaald zijn en veel stenger moeten worden) die halen we al niet.

Los van de discussie over veeteelt, maar meer over het bewustzijn vergroten bij de mensen en waarom het niet lukt, ik denk oprecht dat het geen zin heeft om weer met alarmerende onderzoeksresultaten te gaan zwaaien. Ik word er zelf fatalistisch van en nogal numb. We hebben ons al aangepast zover het kan en wat voor onze familie realistisch is. Om dan continu met je neus op de feiten te worden gedrukt dat het toch niet genoeg is en dat anderen er hun voeten aan vegen, is op zijn zachtst gezegd deprimerend. Ik vind het erg om te zeggen, maar ik sla zulke artikelen tegenwoordig gewoon over. En dat wil heel wat zeggen.

Er moet een grote, systemische verandering komen en daar hebben we de overheid en grote bedrijven bij nodig. Ik zeg niet dat dit een vrijbrief is om dagelijks vlees te blijven eten en naar weet ik waar te vliegen, juist niet. Als individu heb je een impact en je moet je verantwoordelijkheid nemen, maar trop is te veel. Meer doemberichten kan een mens niet aan.

[verwijderd] Als we groente vlees aardappels veranderen naar groente en aardappels, dan komen we tekort.

Wat kom je dan precies tekort? Vegetariërs komen niks tekort bij een gezond voedingspatroon (bij veganisten wordt b12 supplementeren wel aangeraden), omdat je de b-vitamines, ijzer, zink etc ook heel makkelijk uit andere voedingsmiddelen kan halen. Als je gewoon een gevarieerd voedingspatroon aanhoudt, heb je geen vlees of vleesvervangers nodig.

[verwijderd] Je moet ter vervanging van het vlees dan meer groente eten en gevarieerder.

Waarom moet je meer groentes eten? Gevarieerd lijkt mij altijd goed, ook als je vlees eet. Dat staat mijn inziens los van de vleesconsumptie.

Er zijn voor vegetariërs voldoende andere voedingsmiddelen, maar die per eenheid minder belastend zijn voor het milieu, waar je alle nodige voedingsstoffen uit kan halen. Is ook nog beter voor de gezondheid.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Nescio

1. Het is geen doem het realiteit.
                  2. Dat burgers dit niet alleen kunnen ben ik met je eens. Het is tijd dat overheid en de vervuilers hun deel gaan oplossen. En wel nu.
                    Dat is waarvoor nu actie wordt gevoerd.
                  3. Ik word juist strijdbaar.
                    Toen ik er achter kwam dat we al die tijd zijn voorgelogen. Dat de campagne "een beter milieu begint bij jezelf" door BP is gefinancierd. Werd ik woest. De burger het idee geven dat zij maar hun best moeten doen terwijl de fossiele industrie de wereld verder vervuilt en opwarmt. Witheet.

Trees hm ik kreeg van de huisarts wel dringend advies om niet (te vaak) vegetarisch te eten ivm mijn ijzer. Ze raadde juist aan om, naast de tabletten, vaker biefstuk etc te eten