CrazyCatLady ik vind het zelf altijd wat raars hebben dat werk, opleidingsniveau en intelligentie over één kam wordt geschoren en dat het ‘altijd’ iets over elkaars zegt. Ik heb ook altijd wat moeite als dit gepaard gaat met vooroordelen. Ik ken zoveel uitzonderingen dat het over een individu gewoon niks zegt.
Alleen er wordt best veel onderzoek gedaan waarbij er een correlatie wordt gevonden tussen opleidingsniveau en ‘wat er ook maar onderzocht wordt’. Wat ik begrijp, want je moet ergens beginnen en deze informatie is makkelijk voorhanden. Ik probeer het voor mijzelf wel altijd in perspectief te zien. Ten eerste betekent een correlatie natuurlijk niet altijd dat er ook een causaal verband is. Er is vast ook een correlatie tussen het fietsen van pleziertochtjes en het aantal mensen dat verdrinkt op een dag. Dat is natuurlijk geen causaal verband. Waarschijnlijk is er wel een causaal verband tussen warm weer en verdrinken en warm weer en pleziertochtjes. Ook bij opleidingsniveau zijn er zoveel andere nog mogelijke factoren, dat het vaak niet enkel daar omgaat. Denk aan gezin van herkomst, de kranten die je leest, de sociale bubbel waar je in leeft, de partij waar je op stemt en zo kan ik er nog wel 10 bedenken.
Bij dit soort data gaat het vaak om gemiddelden van hele grote groepen. Er zijn natuurlijk heel veel uitzonderingen op de ‘regel’, maar deze vallen weg in grote groepen. Ik zeg niet dat er geen verbanden zijn, maar je moet er wel op een bepaalde manier naar kijken. Het zijn iig geen 1-op-1 relaties, echt verre van. Meer bepaalde mogelijke tendensen. Veel interessanter is denk ik vervolgens, wat maakt dat er een mogelijk verband bestaat tussen opleidingsniveau en hoe oud kinderen hun eerste telefoon krijgen. Dat is vervolgonderzoek. Ik weet niet of daar al naar is gekeken?