Nescio Ik denk dat je het vervelend vindt omdat je nu ook in een dorp woont?
Hier in het dorp wonen ook een paar intolerante knakkers en zoals ik al schreef vind ik het andersom ook irritant. Ik heb ook lang in de stad gewoond en andersom gebeurt het ook gewoon hoor. Mensen die een oordeel klaar hadden over anderen, waar ze zelf niet eens wonen en vaak niet eens kennen. Dan is het weer typisch een westerling of typisch iets wat in de stad gebeurt, want daar let niemand op elkaar, kun je jarenlang dood in je huis liggen, denkt iedereen alleen aan zichzelf en zo meer van dit soort vooroordelen.
Ik kom zelf uit een zwaar gelovig dorp waar ik als kind van een gescheiden moeder uit een tokkiegezin met de nek werd aangekeken. Dit ligt voor mij niet aan het geloof of het wonen in een dorp, maar aan de mensen zelf. Sommige mensen voelen zich sneller ‘bedreigd’ of iets dergelijks en worden dan intolerant en dat gedrag zullen ze overal laten zien, ongeacht waar ze wonen. De ene plek is de andere plek niet en ik hou überhaupt niet van generaliseren en hokjesdenken.
Ik denk dat het mij nu meer triggert, omdat ik zelf zo vaak in hokjes ben gestopt in mijn leven zonder dat mensen mij kennen en het de laatste paar jaar weer regelmatig gebeurt? Geen idee, maar het is sowieso iets waar ik zolang ik mij kan herinneren al wars van ben geweest. Nu is triggeren wel een heel groot woord, maar ik kan mij inderdaad irriteren als mensen gedrag direct labelen of generaliseren zonder dat ze zelf deel uitmaken van een situatie of deze kennen. Ik ben zelf ook niet heiliger dan de paus en ik doe het zelf ook wel eens, maar ik hoop het wel zo min mogelijk te doen.