CrazyCatLady Ik loop inmiddels al 1,5 week rond met een: hoe dóen werkende mensen dit in vredesnaam??
Door op je vrije dag doordeweeks van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat zoveel mogelijk afspraken en regeldingen in te plannen, waarbij je ook nog je hele huis schoonmaakt, terwijl je je afvraagt welke eikel bedacht heeft dat er maar 24 uur in een dag zitten 🤪.
Alles zsm en efficiënt te doen, niet te precies te zijn en accepteren dat niet alles lukt. Zo iets ben ik bang 😬. Het is iets wat went en waar je de beste manieren voor jou in gaat vinden.
Mijn manier, misschien kun je er wat uithalen:
Elke dag deed ik bijv voor of na werk wel wat standaarddingen om het bij te houden (elke dag 1 a 2 wassen, opruimen, rekening betalen enz). En ik regelde ook wel wat snelle persoonlijke dingen tijdens werk. Even een mailtje, belletje, afspraak maken etc. Is nu voor jou tijdens de groep niet handig, maar mocht je straks gaan werken, is er vaak best wel iets mogelijk.
Mijn agenda is mij heilig qua planning en staat ook mijn to do lijstjes in.
Boodschappen elke week online ipv een paar keer per week langs de supermarkt. Kost teveel tijd. Bieb of pakketje ophalen of naar een winkel moeten voor iets, combineerde ik met wegbrengen kind naar dansles of sporten, nu met fysio, ergo enz. Kinderen kunnen dat ook doen na schooltijd. Dat soort dingen.
Wat voor mij altijd een gouden regel was dat ik elke week één dag wilde zonder afspraken. Of dit op nu zaterdag of zondag was, maakte mij niet veel uit, maar gewoon één dag niks moeten. Op zo dag bleven we thuis of een gezinsactiviteit buitenshuis. Het lukte natuurlijk niet altijd, maar ik vond één dag vrij houden persoonlijk wel erg prettig om even bij te tanken. Ik vind één sociale afspraak in het weekend ook gewoon voldoende. Anders blijf je doorhollen en sociaal doen. Is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind dit wel een aanrader. Idem is dat ik in de avonden na een bepaalde tijd ook niks deed aan moetjes, mits niemand dood gaat als het later gebeurt.
Blok voor jezelf ook gewoon momenten in je agenda voor rust. Plan je rustmomenten in. Ik heb nu de luxe dat ik ook doordeweeks één dag neem naast een dag in het weekend, waarbij ik geen afspraken plan. Dit kan natuurlijk omdat ik niet zoveel uren werk. Op zo dag doe ik thuis wel van alles, maar ik hoef niet naar een fysio, ergo, werk, ab etc. Als je die ruimte hebt, gewoon doen.
En de meiden moeten hier ook flink meehelpen. Ik leg altijd heel erg de nadruk op samen. Zullen we samen even het huis op orde brengen (waarbij iedereen zijn eigen taak krijgt), zullen we samen de was opvouwen en benadrukken hoe fijn het is dat als we het samen doen, dan het zoveel sneller gaat enz. Ik hoop dat ze hierdoor meer het gevoel krijgen dat we samen verantwoordelijk zijn voor dit huishouden en dat samen doen iedereen tijd bespaart. De oudste doet inmiddels ook best veel uit haarzelf. De jongste hebben we het maar niet over… 🙄
Het is denk ik zoeken wat voor jou werkt, kost veel tijd, zal niet over één nacht ijs gaan, zal heel veel energie kosten, maar je wordt er denk ik ook handiger in. Het is nu ook gewoon super overweldigend.
Misschien dat je jobcoach hier ook wel tips in heeft?