CrazyCatLady opruimen van losse troepjes doe ik dagelijks en ik heb niet veel tierelantijnen om af te stoffen. Scheelt denk ik ook.
Het is denk ik uitzoeken wat voor je helpt. Mijn valkuil was impulsief ergens aan beginnen en voor ik het wist haalde ik alles overhoop en zag ik door de bomen het bos niet meer. Of ik ging juist alles eeuwig uitstellen.
Ik had daarom een schema voor kasten en uitgebreid opruimen enz. Elk jaar startte ik in de herfstvakantie met elke week één kast of een (deel van een kast als het veel werk was) opruimen, uitzoeken, weggooien en in de kerstvakantie was ik klaar. Als een kamer uiteindelijk klaar was qua kasten, maakte ik de ruimte de week erna extra schoon/ grote beurt. Elke vrijdagmiddag ongeveer 1 a 2 uur bezig en dan heel kinderachtig met een schema en afvinken. Nog net geen stickers plakken, maar zowel op het einde en tussendoor wel een beloning 🫣. Ik ben van mijzelf heel chaotisch en juist dit hielp om wat orde in de chaos te brengen. Ik had een haat liefde verhouding met structuur. Ik vond het stom, maar het werkte en ik kan heel streng (soms te) voor mijzelf zijn. Hup Trees niet zeiken en piepen, schop onder je kont en gewoon doen. Als ik eenmaal bezig was, is het zaak niet allerlei andere dingen erbij te doen. Echt aan mijn schema houden. Ging heus niet altijd goed, maar elk jaar beter.
Op deze manier hield ik het bij en kreeg alles 1x per jaar een grote beurt. De afgelopen jaren is dit er wat bij ingeschoten, maar ik ga dit najaar een nieuw schema maken. Afgelopen jaar wel deels gedaan. Er is nu alleen wat achterstallig onderhoud. Ik gun mijzelf nu gewoon meer tijd heb ik bedacht.
Timing is belangrijk. Bewust altijd starten in de herfstvakantie, omdat ik dan net de tuin winterklaar had gemaakt en de tuin voor de komende maanden geen werk meer was. De zolder was trouwens missie kansloos en begon ik gewoon niet aan. Kwestie van de deur dichthouden haha.
Op deze manier was het te doen en hield ik het bij. Het zat ook echt in mijn structuur.
Nogmaals ik ben niet een enorme poetser en waarschijnlijk stel ik minder hoge eisen hieraan dan jullie, maar gewoon de wekelijkse schoonmaak van het hele huis was hooguit 3 a 3.5 uur per week. Ik vond dat al super uitgebreid 🤐.