iMoeder Deed je dat vroeger ook voordat je naar werk ging?
En zelfs uitgebreider dan nu, maar ik sta in de ochtend direct aan en heb weinig tijd nodig om mijzelf klaar te maken. Ik heb echt max een half uur nodig om mijzelf aan te kleden, eten en badkamerdingen te doen. Daarnaast had ik ongeveer een half uur nodig voor de dagelijkse dingen plus één was.
iMoeder Als de kinderen om 8:15 allemaal weg zijn ga ik de tafel dekken en genieten van in m’n eentje ontbijten.
Dat deed ik bewust niet, want dan kwam ik niet meer op gang. Gewoon in één keer door rammen in een hoog tempo werkte voor mij het beste. Niet dat dat altijd goed was hoor, maar het was gewoon een non stop workout van 4 a 5 uur met een hartslag van gemiddeld 140 en volledig bezweet. Ik ben fysiek altijd wel een harde werker geweest en niet vies van wat zweet en door beuken. Ik heb met meer wel de neiging om het extreme op te zoeken. Ik word daar rustig van in mijn hoofd. Overigens denk ik niet dat dit het beste manier is, maar ik kan gewoon niet tegen dat slome gedoe. Ik word daar bleh van. Ik ben toch een beetje van alles of niks en van ‘alles’ word ik gelukkiger dan van ‘niks’.
Meer balans zou geen kwaad kunnen. Ik probeer op andere manier wel te vertragen, maar ik blijf het lastig te vinden. Ik moet nu elke 15 a 20 minuten pauze nemen als ik wat doe en heb nog steeds een schurfthekel aan pauzes. Het gaat mij allemaal veels te sloom en wil het liefst nog steeds 100 dingen op een dag doen. Ik ben gewoon niet gemaakt voor niks doen of rustig aandoen (ik doe wel mijn best hoor).
iMoeder Heb je een voorbeeld van een schema?
Natuurlijk niet bij mij op vakantie, maar ik weet niet of je er ook wat aan hebt. Het is wel heel specifiek gericht op mijn kasten en huis en de hoeveelheid tijd dat elk plekje kost. Ik doe het wel echt per ruimte en ik wissel af tussen stom en minder stom. Na mijn vakantie kan ik deze wel sturen, zodat je ongeveer een idee hebt.
Vulpen Je moet dan verplicht eerst alles opruimen want anders zuigt ie alle Playmobil en andere zooi waar je normaal omheen stofzuigt op, en hij kwam hier ook altijd klem te zitten in de stoelen 😅
Belachelijke dure robotstofzuigers hebben daar geen last van. Ze hebben alleen één nadeel, ze zijn belachelijk duur 😬. De nieuwste Roborock heeft zelfs een opruim-arm. Deze plukt het voor je van de grond en gooit het in een mandje. Onze Roborock herkent elk klein dingetje op de grond en rijdt er gewoon omheen.
Zonnebloem daar groei je vanzelf in en je wordt gedwongen om veel efficiënter en gestructureerder te zijn. Je deelt je tijd en aandacht denk ik gewoon anders in. Het is naar mijn idee ook een stuk gewenning. Ik vraag mij nu achteraf ook af, hoe deed ik dat? Ik bekijk het nu vanuit mijn huidige perspectief en dan lijkt het onmogelijk. Toch ervaarde ik het toen meestal meestal nooit als teveel (wel druk, maar niet teveel) en had daarnaast best nog wel een actief leven. Veel thuis zijn, maakt ook dat je meer ziet, terwijl ik vroeger gewoon de deur achter mij dicht trok en het makkelijker los liet. Al maakt het qua troep weinig uit vind ik. Dat is vooral de schuld van de kinderen trouwens 😝
CrazyCatLady dat is ook een leuke manier! Ik pleur alle troep die ik tegenkom van dochter in een mandje, want ze laat echt altijd alles overal slingeren en aan het einde van de dag moet ze het zelf opruimen. Ik heb dit idee volgens mij van @Toch6 gejat.
We hebben nu dus allemaal ons eigen mandje. In de ochtend heb ik een opruimsysteem bedacht met een mand met daarin vakken (elke kamer heeft zijn eigen vak) om te voorkomen dat ik van hot naar her ren en onderweg vergeet wat ik ging doen of afgeleid raak. Hierdoor hoef ik ook veel minder te switchen en minder te lopen en gaat het echt heel gericht per kamer. Scheelt echt tijd. Ik twijfel of ik er nu een opruim schort met vakken van moet maken. Heb ik wel meer mijn handen vrij, maar ook minder overzicht 🧐