Trees Zelfs hierbij vraag ik mij af of dit voldoende is, want het wordt nergens geregistreerd. Plus het zijn hele kleine groepen, waardoor het in het groter geheel misschien niet opvalt dat het sterftecijfer hoger ligt?
Ik weet niet hoeveel vrouwen er overlijden per jaar in Nederland aan een beroerte of hersenbloeding? Maar ik geloof dat sterftecijfers in Westerse landen zeker wel effect hebben, er wordt altijd onderzoek naar gedaan en gezocht naar manieren om het te verlagen als het gaat om een onacceptabele groep (relatief jonge vrouwen bijvoorbeeld).
Volgens mij wordt dat allemaal wel in kaart gebracht (er vanuitgaande dat de juiste doodsoorzaak doorgegeven wordt).
Ik denk dat het aantal mensen dat permanente schade heeft opgelopen door niet adequate zorgverlening niet wordt geregistreerd nee, zoals je zegt. Echt heel goed dat jullie klachtenfunctionaris zijn werk heeft gedaan! Zo belangrijk!
Trees De symptomen bij mannen en vrouwen zijn in principe min of meer hetzelfde als het in het zelfde hersengebied plaatsvindt. Of bedoel je dit niet?
Nee ik bedoel dat het vaker voorkomt bij vrouwen dat psychische klachten zich op deze manier manifesteren dan dat het bij mannen doet.
Althans.. dat is wat ik heb gelezen over FND. Het betreft voornamelijk vrouwen tussen de 20 en 40 jaar, dus de kans dat je een man met FND op de spoedafdeling krijgt is kleiner.
Trees Ik snap oprecht niet hoe ze het voor psychisch kunnen aanzien bij vrouwen. Van paniek en stress raak je niet plotseling halfzijdig verlamd of blind of krijg je spraakproblemen en hangende mondhoeken. De verwarring met FND snap ik nog, maar daarin zie ik persoonlijk ook een belangrijke neurologische component en zeker niet enkel psychisch. Een eerste presentatie van FND moet ook gewoon als hoog risico worden aangemerkt, want pas na onderzoek weet je of het levensbedreigend is. Eigenlijk zoals het bij jou gebeurd is. Zo zou het moeten gaan.
Misschien dat mensen die in paniek zijn roepen dat ze doodgaan omdat ze (denken/interpreteren) krachtverlies te hebben, slecht zien, niet uit hun woorden komen simpelweg omdat ze dusdanig in paniek zijn. Zoals wanneer je hyperventileert (en het je eerste keer is) en oprecht denkt dat je doodgaat. Je handen beginnen te tintelen, je komt niet uit je woorden. Dat zouden in principe ook neurologische oorzaken kunnen hebben maar vaker is het bij een bepaalde groep mensen niet zo.
FND gaat wel een stapje verder idd, maar ik denk dat deze gevallen relatief vaak gezien worden onder onze leeftijdsgroep. Ondanks moet het zeker behandeld worden alsof het levensbedreigend is simpelweg omdat je niet weet of het om FND gaat of een CVA. Mja.. geen idee. De kans is klein en dus nemen ze het risico of iets. Ik weet het niet.
Trees Het is eigenlijk van te voren al invullen, wat een patiënt heeft op basis van vooroordelen (?) zonder goede triage. Mijn tweede ‘triage’ bestond uit: hoe is het nu? Ik antwoordde met ‘beter’ en toen was ik plotseling laag risico met zogenaamd paniek (ik was dus echt super kalm). Als ze hadden gevraagd loop eens een paar meter of til je arm op of spreek eens een hele zin uit, dan was het direct duidelijk. Ik kon dat uit mijzelf niet meer aangeven, want ik had het niet meer door en voelde mij enkel heel erg relaxed.
Absurt idd dat op de spoed daar op deze manier mee wordt omgegaan.
Trees Het erge is dat het niet alleen Nederland is. Ik zit op een internationaal forum voor stroke survivors en daar lees ik regelmatig dit soort verhalen. Altijd vrouwen en ze komen echt overal vandaan ter wereld.
Hetzelfde schijnt ook regelmatig te gebeuren met vrouwen en hartproblemen. Ook dat wordt vaak weggezet als stress, paniek etc.
Absoluut. Ik doelde meer op hoe kan het in zo'n land als Nederland. Zeer rijk, zeer ontwikkelt, en je zou zeggen : zeer bewust. Maar nee dus.
Trees Ik ook! Echt pislink. Misschien dat ik ooit bij de patiëntenvereniging een voorstel indien om hier verder onderzoek naar te doen. Eventueel eerst een verkennende enquete om meer zicht te krijgen hoe vaak dit nu gebeurt en of dit inderdaad statistisch gezien meer gebeurt bij vrouwen. Ik weet zeker van wel, maar er zijn volgens mij nog geen cijfers van?!
Dat zou heel gaaf zijn! Ik denk ook heel erg welkom!
Ik weet niet of er specifieke cijfers zijn maar het is wel bekend dat vrouwen minder serieus genomen worden.
Trees Ps hoe gaat het met de FND? Is het verbeterd? Je was er toen heel goed mee aan het werk, kan ik mij nog herinneren.
Gaat goed. FND en ik zijn dikke matties 😛
Nee, maar gaat goed! In het dagelijks leven heb ik geen klachten, minimaal zwakker in mijn rechterbeen maar ik loop gewoon recht en kan alles.
Ik heb wel nog wel eens aanvallen van spierzwakte en pijn. Deze hebben (vaak) een duidelijke oorsprong, en ik snap dat mijn lichaam dan reageert. Ik kan daar ook niets aan doen verder, de trigger gaat vanzelf, ik heb geen invloed op het verloop. Het is geen paniekaanval natuurlijk, mijn geest is dan ook gewoon kalm. Maar ik moet op dat moment me wel afzonderen want ik moet wel focussen op mijn lichaam vanwege de pijn. Als ik doorga (wat ik wel eens moet doen door omstandigheden) dan komt er 9 van de 10x een epileptische aanval bij.
Gelukkig komt het niet veel meer voor hoor!