[verwijderd] Gevolg was dat hij 'offline' ging, staarde voor zich uit.
Dat doe /deed (nu minder) ook volgens mijn man. Dat op oude programma’s draaien, herken ik ook heel erg. Ik vind het een heel intrigerend iets. Ook om te lezen hoe dit bij iemand anders gaat. Het is zo ongelooflijke mindfuck, omdat je gewoon echt denkt dat je het kan en in je hoofd weet je ook wat je moet doen. Ik had het in het begin zelfs met mijn been. Ik kon gewoon lopen, maar mijn been luisterde alleen even niet, maar zodra ik zat of lag wist ik zeker dat ik gewoon kon opstaan en normaal kon lopen. Ik snapte dan niet waarom mijn been wat anders deed. Rationeel had ik het je wel kunnen vertellen, maar mijn gevoel zei wat anders. Het kwam niet overeen met mijn eigen beleving.
Ik denk dat ik nog steeds heel vaak wordt overschat, ondanks dat het fysiek wel zichtbaar is bij mij. Ik kan nog steeds prima logisch redeneren, abstract denken, problemen oplossen etc. maar toch gaat het vaak mis in de uitvoering. Het is heel ongrijpbaar. Ik heb zelf al moeite om dit echt te bevatten, dus ik snap ook wel dat het voor hulpverleners ook lastig is. Het ene moment ben je aan het discussiëren over de ideeën van Aristoteles (ik verzin maar wat 😝) en het volgende moment snap je gewoon echt niet hoe je moet inloggen op je bank-app. Ik denk dat het lastige is van NAH. Het zijn vaak hele specifieke functies die beschadigd zijn, waardoor je een gigantisch disharmonisch beeld krijgt. Daarnaast is het onwijs complex, omdat hersenen complex zijn en de verschillen tussen mensen met NAH ook enorm groot kunnen zijn.
Puzzelstukje en ook hier speelt mee dat ouders vaak geen idee hebben hoe iets werkt, de weg kunnen vinden en helemaal als zij geen Nederlands spreken. En de kinderen zijn daar vaak de dupe van.
En dit vind ik zo triest. Mijn man en ik kunnen best wel wat, maar wij snappen het soms al niet. Als je dan de taal niet spreekt of een lagere intelligentie hebt, is het bijna onmogelijk om te navigeren in hulpverleningsland. Dan ben je echt volledig afhankelijk of je een goede hulpverlener krijgt, die hierbij kan helpen.