Femkes wij mogen volgens mij al vanaf 2017 weer zelf verwijzen. In ieder geval alweer heel wat jaren. Ik informeer de huisarts enkel van de verwijzing als de cliënt hiervoor toestemming geeft. Anders stuur ik een geen toestemmingsverklaring naar de huisarts.
Femkes nemen veel mensen het zekere voor het onzekere.
Ik vind dat dus een stomme reden. Alsof huisartsen het al niet druk genoeg hebben. Beter als verwijzer zijnde de desbetreffende instantie voorlichten dat het al jarenlang mag. Sowieso vind ik korte lijnen tussen mij als verwijzer en de instantie waar ik heen verwijs belangrijk. Zelf verwijzen bevorderd dit alleen maar.
Koekie83 daar had ik een oplossing voor bedacht. Ik zet in elke verwijsbrief een standaardzin dat wij gemachtigd zijn om te verwijzen met een verwijzing naar het besluit ‘verwijzingen ggz’ van de overheid met link. Er is bij mij echt nog nooit een verwijzing geweigerd.
Een bevriende collega van een instelling waar ik heen had verwezen, heeft er wel een keer heel hard om moeten lachen. Het was schijnbaar typisch een ‘Treesje’ 😅. Door dat ene zinnetje had ik zonder dat ik het wist heel wat mensen binnen haar organisatie aan het werk gezet. Ze moesten het eerst uitzoeken, beleid aan passen, er was flink over gediscussieerd, iedereen moest worden geïnformeerd (het was een hele grote landelijke organisatie). Klaarblijkelijk hadden ze tot dan verwijsbrieven van big-geregistreerde psychologen geweigerd en toen kwam er zo betweterige psycholoog, die ze kwam vertellen dat ze fout zaten.