Zelf vind ik het hebben van een label of diagnose niet echt belangrijk. Ik heb ook nooit echt issues gehad met acceptatie of mijzelf begrijpen op dit vlak. Ik ben ook relatief laat gediagnosticeerd, maar heb dat dus heel anders ervaren dan @LilyMilie De diagnose voegde voor mij heel weinig toe. Het had plotseling een naam, maar het was ook prima geweest zonder dat het een naam had. Medicatie voegt voor mij echter wel wat toe en daarvoor had ik een recept nodig. Verdere ondersteuning etc. hoefde voor mij ook nooit. Heb ik beiden keren ook geweigerd.
Ik denk dus dat het heel erg kan verschillen per persoon en dat je moet nadenken over wat het je kan opleveren, maar ook wat de nadelen zijn (denk hierbij aan het verlengen van je rijbewijs, het afsluiten van een levensverzekering of als je ooit als zelfstandige aan de slag wilt en je wilt je gaan verzekeren voor ziekte).
[verwijderd] Mochten jullie tips hebben om met concentratie issues om te gaan, dan zijn die erg welkom!
Pillen 😇 . Plus alle clichés en een flinke dosis humor, zodat je kan lachen om je eigen chaos.
[verwijderd] Weet ik niet goed. Mijn huisarts vond dat mogelijk hb-gebeuren belangrijk, maar ik niet, dus ik heb er in mijn keuze verder ook geen rekening mee gehouden. Ik wilde zelf naar adhd centraal, omdat zij het hele onderzoek + uitslag + proefmedicatie in 1 dag doen. Je start om 10 uur en om 17 uur ben je klaar. Zij had het wel specifiek in de verwijzing gezet als hypothese en de psychiater daar leek er toevallig (?) wel wat verstand van te hebben.
Ik denk persoonlijk dat je als adhd-onderzoeker dat onderscheid heus wel kan maken. De onderzoeksinstrumenten, die gebruikt worden, zijn valide (en dus onderscheidend), je neemt een uitgebreide ontwikkelings- en hetero anamnese af, waar al heel veel in duidelijk wordt. Veel op adhd-lijkende klachten komen ook voor bij andere diagnoses. Een adhd onderzoeker hoeft niet expert te zijn in alle mogelijke aandoeningen waarbij je soortgelijke klachten zou kunnen hebben. Wel moet ze expert zijn in adhd en heel goed weten hoe dit zich uit, wat erachter zit, hoe het zich ontwikkelt etc. Ik vind het altijd wat pretentieus overkomen dat hiervoor dan weer een hb-expert nodig is. De comorbiditeit van adhd met andere diagnoses is ook hoog, dus dan moet een adhd-onderzoeker ook nog expert zijn in 100 andere aandoeningen + hb of geldt dat dan alleen voor hb? Kennis ervan hebben lijkt mij voldoende ipv echt expert zijn.
Als het gaat om behandeling/ begeleiding vind ik het trouwens een ander verhaal. Dan lijkt het mij wel handig dat iemand in beiden goed thuis is.