Ik hoop het echt, maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in 😬. Ik heb soms het idee dat ze zich zo ver afsluit dat ze er zelf niet eens meer bij kan. Wie weet gaat het wel lukken dmv tekenen en spelletjes.
Vulpen Hoe kun je je kind daar nou tegen beschermen?
Heel veel erover praten met je kind en een goede school uitzoeken. Kinderen moeten zich op school veilig genoeg voelen om direct melding te maken. Hierin zit echt wel verschil tussen scholen. Bij het gedoe met de roddelaccounts stond binnen een paar uur de schooldirectrice voor alle klassen, werden alle ouders dezelfde dag op de hoogte gesteld en werd er echt direct een keiharde statement gemaakt met forse sancties. Ik begreep van dochter dat het op heel veel scholen gebeurt, maar dat er ook vaak niks/ weinig door school wordt gedaan en ouders soms niet eens op de hoogte zijn. Dan kun je dus ook niks, als je kind er zelf niet mee komt. Mijn oudste vertelt alles, maar mijn jongste zou wrs ook niks zeggen.
Wij praten er thuis heel veel over, zoals waarom zouden andere kinderen dit doen, hoe reageer je erop, hoe help je je vriendinnen als zo iets met hen gebeurt, wat doe je zelf etc. Ik denk dat je ze niet kan beschermen, maar dat je ze helpt er tegen te wapenen?
Zonnebloem maar herken jij dat gedrag van je eigen middelbare school periode? Ik totaal niet.
Naar mijn idee echt niet zo extreem en toen ging het natuurlijk op een andere manier. Veel minder open? Social media heeft niet echt bijgedragen op dit vlak 😬.