iMoeder Zonder vit K schijnt vit D oraal innemen niet zo heel gezond te zijn.

Geldt dat ook voor die standaardpilletjes voor kinderen? ๐Ÿค” Ik had hier nog nooit van gehoord.

Zonnebloem sinds mijn ijzer omhoog is is de migraine weg

Hier ook flink vermindert. Ik weet nu dat ik bij weer vaak hoofdpijn/migraine weer ga laten controleren

Vulpen Ja. Alle vit D3 zonder K. Ik zal even het onderzoek op zoeken. In de basis komt het erop neer dat je dan verkalking opbouwt in je lichaam. Dat is ook de reden dat urologen er wel mee bezig zijn want daardoor hebben mensen die langdurig catheters gebruiken vaak sneller verstopping en verkalking van de catheter.

Toch6 wat fijn zeg dat de migraine bij jou ook duidelijk verminderd is! Dat vitamines dat kunnen veroorzaken hรจ?

iMoeder
        Vulpen
        Het is nogal een lang artikel omdat vit D synthese etc een subonderwerp is. Dus ik heb er even een stuk uitgeknipt wat specifiek gaat over K2 de rol daarvan in calcium build up in het lichaam;

Oral supplementation of D3 is the easiest means to prevent deficiencies. A frequent argument against supplementation of vitamin D3 is that an increased intake could lead to a vitamin D toxicity, also called hypervitaminosis D (Orme et al., 2016). This again can cause hypercalcemia, which is the buildup of calcium in the blood leading to vascular calcification, osteoporosis, and kidney stones. However, it has been reported that the reason for hypercalcemia rather lays in a vitamin K2 deficiency (Flore et al., 2013, Vermeer and Theuwissen, 2011), as K2 activates the bone gamma-carboxyglutamic acid-containing protein (osteocalcin) through carboxylation. Activated osteocalcin deposits calcium in the bones, whereas non-activated osteocalcin inhibits calcium absorption by the bones. As the osteocalcin synthesis rate is increased by higher 25(OH)D serum levels, K2 is required as a natural antagonist (Yasui et al., 2006, Dofferhoff et al., 2020).
        Dit is de link naar het artikel;
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7406600/
        In het artikel zelf zijn alle tussen haakjes staande onderzoeken gelinked dus kan kun je ze aan klikken en verder lezen.

Hoe was het gesprek met de arts @Bloem hopelijk gaan ze wat aan de vit d en ijzer doen.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Vorige keer belde ze op dinsdag ๐Ÿ™„. Had iemand de afspraak verzet naar dinsdag zonder dat ik het wist.
          Als dat nu weer is zou dat heel irritant zijn. Hele dag morgen zit vol met afspraken.
          In de app staat de tijd van 12 uur. Met daarbij wel dat het ook een andere tijd kan worden. In de brief staat gewoon de hele dag.
          Dus hopelijk wel nog vandaag๐Ÿ™

Zelf gebeld maar de kinderarts is druk bezig. Assistente durft niet te zeggen of ze vandaag nog belt.
          Maar weer wachten dusโ€ฆ.

Nou, de kinderarts belde dus alsnog gelukkig. Scan was goed. Geen bijzonderheden gelukkig.
          Bloedonderzoek daaruit kwam dat Vitamine D laag is. Dit kunnen we idd nu flink bijgeven. Vitaminepillen van drogist zijn daar prima voor. Ferritinegehalte vond ze niet alarmerend. Maar ik ga zelf wel ijzervitamimes bijgeven.
          Qua medicatie werkt Naproxen (Aleve) het beste maar dan gaat de hoofdpijn van een 7 naar een 5 op schaal van 0-10 qua pijnbeleving.
          Zwaardere medicatie wordt bij de afspraak op 30-8 overwogen. Ivm leeftijd en mogelijke bijwerkingen geven ze dat liever als laatste redmiddel. Omdat school dan weer begint wordt het dan wel overwogen als de pijn niet weg is of nog zo hoog is.
          In de tussentijd fysiotherapie opstarten voor mogelijke spierspanningshoofdpijn. Niet zeker dat dat het is maar baat het niet dan schaadt het niet en als het wel helpt is het heel fijn.
          Daarnaast gaan we zelf kijken of we via alternatieve geneeswijzen bijv acupunctuur de pijn kunnen wegnemen of verlichten.
          Verder afgesproken dat we dit nu gaan doen en uitproberen. En we elkaar op 30-8 zien. Mocht het eerder nodig zijn dan bel ik met de poli.

Het is een plan idd. Vanavond de acupunctuur gemaild en we kunnen morgen om 8 uur al terecht! Daar ben ik echt blij mee. Die man is ook homeopaat en doet veel soorten acupunctuur. Ik hoop zo dat het helpt.
            Fysio zat mijn zoon al eerder bij dus die kennen we al. Die heb ik net ook gemaild wanneer we daar terecht kunnen.
            Dan verder maar trouw de vitamines slikken en qua voeding gezond eten (ook meer met ijzer) en weer meer bewegen en bezig zijn. Dadelijk heb ik zelf ook vakantie en dan gaat dat iets makkelijker. Morgen gaat hij wel naar school fietsen om boeken in te leveren en vrijdag rapport ophalen. Dus dan is hij weer ff buiten, in beweging en ziet hij weer vrienden. Als het lukt gaat hij daar ook nog maar ff mee chillen.
            Morgen is ook de leerlingbespreking. ๐Ÿ™

Om 13 uur kan hij bij de fysio terecht. Daar doen ze ook dryneedling wat vaak bij spierspanningshoofdpijn wordt gedaan. Dus dat kan indien nodig ook ingezet worden.
            Acupunctuurbehandeling is geweest. Binnen 2 dagen moet er resultaat zijn. Zo niet dan heeft hij nog homeopathische korrels meegegeven. Die kan hij dan proberen.

Bloem Fysiotherapeut gesproken. Hij heeft spierspanning gemeten en die zat er zeker. Of dat de oorzaak is of nรบ is ontstaan door zolang hoofdpijn is de vraag. Maar spanning zit er sowieso.
              Mijn zoon heeft 2 oefeningen meegekregen om elke dag te doen. Volgende week moet hij terugkomen.
              Dryneedling doen ze daar alleen bij volwassenen trouwens. Maar goed. Dat hoeft ook niet perse.
              We zullen zien wat eea wel of niet heeft gedaan.