iMoeder Hariri brengt het wel iets positiever dan dit.
Ik wist inderdaad niet meer goed wat van Harari was en wat ik uit andere bronnen heb meegenomen. Ik vond het toentertijd super interessant en had er meer over gelezen. Het was ook al even geleden. De een was inderdaad wat positiever dan de andere. Er was een bepaalde naam voor, maar ik kan hier helaas niet meer opkomen (ga ik mijn hoofd nog wel over breken). Ik heb met mede dit in mijn achterhoofd ook de bijbel gelezen (met het risico van een confirmation bias - ik ben mij ervan bewust).
Persoonlijk denk ik er dus wat minder positief over dan Harari, dus dit zal mijn mening ook zeker gevormd hebben. Mogelijk dat er binnen een samenleving zaadjes al aanwezig waren (vanuit eerdere religies vanuit kleinere groeien bijv.) voor het ontstaan van religie, maar ik denk dat hier in veel gevallen zeker wel flink misbruik van is gemaakt door degene die de macht wilde hebben of al hadden. Zij hadden er heel veel belang bij om religie verder te ‘ontwikkelen’. Mensen zijn in mijn ogen altijd al machtsbeluste wezens geweest. Door middel van een verhaal kun je een compleet volk laten doen wat jij wilt en jij kan als politiek leider uit naam van God heel voor elkaar krijgen. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat dit niet gebeurd is. Het is namelijk super slim en als je je eigen volk ook nog het gevoel geeft dat ze bijzonder zijn, beter dan andere volken, kun je ze ook nog voor je laten vechten tegen andere volken. Mijn kijk op mensen die de macht hebben is over het algemeen weinig positief. Het zijn toch vaak persoonlijkheden met bepaalde narcistische en/of antisociale trekken, die wat dat betreft voor weinig terug deinzen.
Bijv de Farao’s die claimden dat ze een reïncarnatie van de God Horus waren om het volk aan hen te onderwerpen. Het kastenstelsel in India is naar mijn idee een ‘briljant’ idee van een leider om een volk onder de duim te houden. Als je maar goed genoeg je best doet in dit leven als putjesschepper wordt je in het volgende leven beloont. Een hele efficiënte manier om dmv een verhaal een volk te laten doen wat jij wil en ook nog tevreden te houden. In de bijbel wordt er door leiders ook veel gedaan uit de naam van God. God heeft dan tot degene gesproken en zo gebeurt het dan ook. Het volk zal dit nooit betwisten, want het is een beslissing van God en niet van een leider. Naar mijn idee is dit een patroon wat je in allerlei variaties in (oude) samenlevingen weer ziet terugkomen, zoals de Romeinen, de Grieken etc. Waar hele bevolkingsgroepen op dat moment ook heilig in geloofden. Nu zijn het afgoden, maar dat waren ze ooit niet. Wie weet hoe de mens over 10.000 naar onze huidige religie kijkt?
Overigens denk ik niet religie daardoor enkel iets negatiefs is. In tegendeel. Ik denk dat het ook heel waardevol kan zijn als je hierin gelooft. Het heeft natuurlijk ook de mens altijd heel veel steun en houvast gegeven, antwoorden gegeven op het onverklaarbare en heeft denk ik ook door alle wetten, regels etc ook gefungeerd als een soort morele kompas. Ik denk dat de mens dit ook zeker nodig heeft/ had om zich verder te ontwikkelen, maar ik denk wel dat politiek leiders een grote rol in het ontstaan hiervan hebben gespeeld.