iMoeder dit is waar ik ook aan zat te denken. Mijn eerste reactie zou zijn, gewoon toelaten, maar in dit geval moet het geen ongezonde coping /beschermer worden. Dat ze straks situaties niet meer aangaan in ‘normale ‘ kleding. Alleen ik weet niet of dat ook het geval is?
Ik zou het denk ik ook niet verbieden, maar in overleg gedoseerd? Als ze iets echt niet durven, maar wel verkleed dan zou het aan de andere kant ook een mooie opstap kunnen zijn om iets wel te durven. Mits ze dat daarna ook doen zonder cosplay.
Eigenlijk zou het afhankelijk moeten zijn wat de functie van cosplay voor hen is in deze situaties. Gebruiken ze het om zich te verschuilen of geeft het juist een extra zetje om het wel te doen? Of is het puur een puber-uiting van identiteit?
Ik zou denk ik het gesprek met ze uitgaan en proberen achter te halen wat maakt dat ze dit graag willen. Wat levert het ze op? Wat zijn de nadelen? Zijn er afspraken over te maken? Ik zou er waarschijnlijk een complete functie analyse van maken, maar dat is misschien ook wat overdreven 🫣.