En @Trees , ik ben ook team korter!
Wat vraag jij je af? 🔒
Zonnebloem wij redden het nog zo.
Merk wel goed dat alles duurder wordt, vooral de boodschappen is echt belachelijk gestegen! We proberen daar wel extra op te letten. We hebben een samen rekening waar we beiden een bedrag op storten, dat was altijd genoeg. Nu komen we met dat bedrag niet meer uit. We hebben beide onze inleg al verhoogd. We kunnen nog wel sparen. Ik heb het geluk dat ik het afgelopen jaar iets meer ben gaan verdienen dus dat compenseert een beetje.
Ik dacht misschien kunnen we elkaar helpen als het nodig blijkt te zijn? Ik begon mij door de prijzen wel een beetje zorgen te maken over iedereen.
Snoeki bizar hoe duur alles word hè? En de boodschappen inderdaad. Pff.
Ik denk ook dat veel mensen het eerst goed hadden en nu echt met hun handen in het haar zitten.
Liekje81 balen joh, dat dat nu even niet meer kan. Ondanks dat het ‘luxe’ is.
Pimpelmeesje gelukkig redden jullie het, ja wij ook. Althans. We zouden het hele huis verbouwen maar daar hebben we nu vanaf gezien. En ik vraag mij echt af of we het uiteindelijk gaan redden op 1 salaris als we 4 of 5 euro moeten gaan betalen voor het gas, ondanks dat hij 10% meer gaat verdienen en we het tot nu toe altijd financieel goed hebben gehad.
Toch6 fijn om te lezen dat jullie het nog redden.
Mamabeertje wat een mazzel hebben jullie dan zeg! Dat zal veel stres schelen!
Rietjesbeker wij hebben airco’s geplaatst dus ik ben benieuwd naar de energie rekening. Als we helemaal geen gas gebruiken om te verwarmen verbruiken we ongeveer 30 kub per maand.
Ik denk dat jullie heel blij zijn om van het gas af te zijn!
- Bijgewerkt
Huggybird bizar toch hoe alle prijzen stijgen en blijven stijgen. Gelukkig redden jullie het nog.
Wij hadden uitgezocht (ivm mijn moeder) hoe het straks met de aow zit etc. Nou ik kan je vertellen dat als je samenwoont en je hebt geen groot pensioen om welke reden dan ook, je een heel groot probleem hebt.
Zonnebloem
Nog wel.
Maak mij wel zorgen voor de tijd van mijn verlof, omdat je dan natuurlijk minder salaris krijgt.
En omdat mijn man op zoek is naar een andere baan en we ook niet weten wat dat qua salaris gaat doen.
- Bijgewerkt
[verwijderd] ik zag je topic en heb erover na zitten denken, maar ik weet inderdaad niet goed hoe. Het is echt lastig.
Trees ik help iemand in de buurt door hun kind 1x per week uit school mee naar huis te nemen. Scheelt hun financieel heel veel en ik hoef er niks voor terug.
We kunnen niet elkaars energie rekening betalen, maar er zijn vast dingen die we wel voor elkaar kunnen doen. Inderdaad heb ik nog geen idee wat. -Kinder-kleding doorgeven als iemand het financieel niet meer op kan brengen etc?
Zonnebloem heftig is dat hoor….
- Bijgewerkt
Zonnebloem Inderdaad heb ik nog geen idee wat. -Kinder-kleding doorgeven als iemand het financieel niet meer op kan brengen etc?
Dat doe ik eigenlijk altijd al. Ik verkoop nooit kinderkleding, speelgoed etc. Ik maak er liever iemand blij mee. Ik geef regelmatig groentes uit de tuin of eieren weg. Krijg alleen ook heel veel andere groentes in ruil terug . In het voorjaar nog hout gegeven aan een gezin dat het zwaar heeft in ons dorp voor hun kachel. Ik vind het heel moeilijk om meer te bedenken. Het voelt als een druppel op een gloeiende plaat. Wat ik doe schiet niet op.
Structureel op iemands kinderen passen, is geen optie. Ik kan niet meer tegen geluiden . Ik vind het wel een hele goeie, want dat scheelt iemand enorm in kosten.
Zonnebloem dat oppassen zal veel schelen ja.
Kinderkleren schuiven hier in de familie heen en weer tussen mij en mn 2 zusjes en 1 nicht. En van 1 tante komt er ook nog regelmatig wat scheelt een hoop als er al een basis is. Voor C hoef ik alleen pyjama's te kopen waarschijnlijk. Soms ook wel jammer
Wel ben ik kritischer gaan kijken, 35 sets kleding per kind ped seizoen is overdreven (ja daar kwam ik op gegeven moment op)
Zonnebloem Voor mij begint het krap te worden op 1 salaris. Kinderen groeien als kool en hebben veel nieuwe kleding nodig. En mijn ex heeft besloten dat hij geen alimentatie meer kan betalen omdat hij ook nog met moeite rondkomt. Ik heb al extra sokken en dekens gekocht voor de winter want de verwarming wil ik echt zo min mogelijk aan hebben. En douchen zo kort mogelijk. Ik wil met de bank om tafel om te kijken of ik wat overwaarde kan opnemen voor zonnepanelen. Verder weet ik echt niet wat ik nog kan doen. Voelt wel machteloos.
Trees Het is ook moeilijk om meer te bedenken, ik zat te denken om eens aan de ib’er te vragen of het bij hun inzichtelijk is welke gezinnen het financieel moeilijk hebben en of we daar iets op kunnen verzinnen. (Ik wil absoluut niet weten welke gezinnen, wel hoeveel)
Ik heb uitgerekend dat op de school van mijn zoon 44 gezinnen de eigen bijdrage niet heeft —kunnen- betalen. Misschien dat ieder gezin die wat kan missen een bedrag over kan maken en dat vanuit daar word gekeken of het mogelijk is om brood voor school in te kopen voor die groep kinderen en bijvoorbeeld nieuwe gymschoenen gekocht kunnen worden als dat nodig is.
Maar goed, ik durf dat dus niet zo goed.
iMoeder dat is lekker makkelijk van je ex. Hallo. Welke maten hebben je kinderen? Misschien dat iemand van hier je eventueel kan helpen?
Het lijkt mij erg stressvol als je er helemaal in je eentje voor staat.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Zonnebloem Maar daar is stichting leergeld voor he? Die helpen met dingen als eigen bijdrage voor school, kamp, schoolreisje, contributie voor sport, fiets, laptop, sportkleding etc.. en wanneer het kind naar de middelbare gaat kan je ook schoolpassen aanvragen zodat je dingen kan kopen als rugzak, rekenmachine, gymkleding, schriften en de hele zooi.
En daarnaast heb je ook nog stichting Quiet (nog niet in elke gemeente maar groeit wel flink), die zich ook op gezinnen in armoede richt, die werken met sponsors en geven veel dingen weg. Wisselend van uitstapjes, kleding, cadeautjes rondom de feestdagen, maar ook veel waardebonnen van restaurants voor een gratis lunch, bezorgmaaltijden of een gourmetschotel van de slager. Daar kan je ook dingen halen als gratis menstruatie producten, of vorig jaar zelftesten en mondkapjes.
Stichting Jarige Job is ook interessant trouwens, die sturen jarige kinderen een cadeaubox met dingen als ingrediënten voor taart, traktaties voor op school, slingers en cadeautjes.
Wat kan helpen is mensen daar bewust van maken. Als het goed is doet de school dat zelf al wanneer mensen de ouderbijdrage niet kunnen betalen.
Het enige wat daar lastig mee kan zijn is dat je een drempel over moet om het te accepteren en veel mensen kampen met schaamte. Maar ik denk dat die schaamte nog groter is wanneer het betaald wordt door de ouder van een klasgenootje dan door een anonieme stichting..
Ik zou dus eerder kijken of je via die weg iets kan doen, zoals meer bewustzijn creëren van het bestaan daarvan of een donatie doen als je het zelf kan missen.
- Bijgewerkt
1986Lynn
Zonnebloem
Mijn ex werkt niet en zit dus bij het sociale minimum. Als hij er een zaak van maakt hoeft hij dus geen alimentatie te betalen nee. Dat deed hij voorheen wel omdat het zo afgesproken was. Maar hij komt ook gewoon niet meer rond.
Voor degenen die vragen naar kledingmaten. Mijn jongste draagt maat 164. Ik heb het kopen van lange broeken al uitgesteld, want hij heeft letterlijk alleen nog maar 152 en 158 in de kast liggen en dat past hij niet meer.
[verwijderd]
Maar niet alle ouders kunnen een beroep doen op stichting leergeld en dat soort dingen. Ik zelf verdien daar bijvoorbeeld te veel voor. Eigenlijk voor alle minima regelingen want ik ben geen minima. Ik krijg dus ook geen zorgtoeslag, had teveel inkomen voor de energietoeslag etc. Maar omdat ik nergens voor in aanmerking kom en wel op 1 salaris de volle bak moet bijdragen, kom ik onder de streep op minder uit. Ik vind dat het kabinet echt meer zou moeten kijken naar de (lage) middenklasse. Heb vaak het idee dat ‘wij’ voor erg veel opdraaien.
Elsie89 Oktober komt de kinderbijslag weer. Als ik nu op Shein goedkope kleding koop en met creditcard betaal. Dan hoef ik die rekening pas in oktober te betalen. Dat is nu het plan. Daarna krijg ik eind november mijn eindejaarsuitkering. En dan heb ik hopelijk wat lucht.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb nog wel wat spaargeld en zit niet totaal aan de grond. Maar het gevoel dat er niet veel mis kan gaan nu, vind ik erg vervelend.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
iMoeder Leergeld is geen overheidsdienst he? Ze hebben geen vaste inkomenseis, alleen een globale richtlijn en dat verschilt ook nog eens per gemeente. Je krijgt een intakegesprek, waarbij je inkomsten en uitgaven naast elkaar gelegd worden en op basis daarvan wordt je geaccepteerd of afgewezen. Het is echt maatwerk, in tegenstelling tot de overheidsbijdragen.
Dat jij niet in aanmerking komt voor toeslagen, betekent dus niet dat je geen recht hebt op Leergeld. Als jij kan aantonen dat jij het nodig hebt heb jij er net zo veel recht op als iemand met een uitkering of onder die 120%.
[verwijderd] Ik kom er niet voor in aanmerking. En ik denk dus dat dat voor meer ouders geld. Het is mooi dat het er is, maar dit is dus niet van de overheid, net zoals de voedselbank. En ik vind dus dat dat a niet nodig zou moeten zijn en b komt niet iedereen in aanmerking. En daarom vind ik dus dat het kabinet tekort schiet als het gaat om de middeninkomens. Dat was meer mijn punt. Ik vind het ook gewoon enorm ongelooflijk dat ze nu zogenaamd niks kunnen doen vanwege ‘de computer snapt dat niet’, aan de koopkracht. Je kunt toch bijvoorbeeld best de kinderbijslag omhoog doen? Dat is niet aan inkomen gekoppeld dus daar heeft iedereen wat aan. Kleding is tenslotte ook een stuk duurder geworden vergeleken met een jaar geleden. Maar nee God verhoede dat midden en hogere inkomens eens wat krijgen dus dat doen ze niet. Heel ergerlijk vind ik dat.
[verwijderd]
iMoeder dat ben ik met je eens hoor, maar dat was niet waar @Zonnebloem het over had toch?