Zonnebloem Toevallig las ik gisteravond in de nieuwsbrief van school dat ze het Vignet gezonde school behaald hebben.
Dat had onze school ook voordat ze gingen fuseren. Was wel heel fijn, want er was toen een duidelijke lijn mbt traktatie, wat je meeneemt naar school etc.
Vulpen Maar die bso is gewoon raar, enkel groente is natuurlijk ook niet gezond 🙃
Precies dat heeft mijn inziens ook niks met doorslaan naar ‘te gezond’ te maken maar met onkunde/ onwetendheid. Langzame koolhydraten, eiwitten, plantaardige vetten, maken ook gewoon onderdeel uit van een voedzaam voedingspatroon.
Vulpen Ik vind het ook een ingewikkeld onderwerp hoor.
Is het ook. Wij hebben het thuis ook nooit over gewicht (dat doet de schoolarts of kindercardioloog wel voor ons 😖). Wel benoemen we dat je af en toe best iets mag eten, wat minder voedzaam is en dat je daar dan ook van mag genieten. Dat is ook normaal. Alleen dat we daarnaast voor 90-95% voedzaam eten, omdat hier voedingstoffen in zitten, die ons lijf en hersenen nodig hebben om goed te werken. Het blijft wel lastig, omdat dochter vaak ook verdrietig is over haar lijf en het dan al snel over gewicht gaat. Juist wat ik probeer te voorkomen.
(Oké we noemen het nu nog gezond/ ongezond, maar vind de suggestie van June wel een mooie)