Zonnebloem Chaos in huis is chaos in mijn hoofd en daar ben ik pas sinds een jaar achter. 🙈
Deze heb ik ook. Ik had het hier vanochtend ook met de revalidatie-arts over. Als je eigen hoofd al snel als chaos voelt heb je gewoon heel veel behoefte aan structuur, overzicht, regelmaat in je omgeving enz. Vrij logisch denk ik ook. Nadeel is alleen dat je best wel rigide kan worden (heb ik wel 😬), maar we kwamen vanochtend tot de conclusie dat dit niet opweegt tegen de voordelen.
Zonnebloem Niet moe maar wel het gevoel dat mijn lichaam hier niet om vraagt of op dit moment nodig heeft.
Zo ervaar ik dat ook. Ik snap het wel, want het is makkelijk vermaak en het is voorhanden. Op slechte /zieke dagen moet ik mijzelf ook echt pushen (geen zin, ben moe, ben misselijk en heb wel 1000 redenen enz.) om actieve ontspanning te zoeken, maar als ik het doe knap ik er altijd van op en herstel ik sneller. Het moet wat meer in balans zijn. Het lukt mij trouwens niet altijd hoor. Passief vermaak heeft ook iets verslavends (mijn telefoon is ook een verslaving).
Er is denk ik ook een verschil tussen fysiek moe en mentaal moe. Ik denk dat in onze maatschappij de meeste mensen meer mentaal moe zijn dan fysiek moe en dan heb je denk ik wel iets anders nodig.
Ik ben nu bijv moe en licht overprikkeld (enkel zwaar hoofd en een beetje misselijk). Heb net even gerust (half uur liggen met ogen dicht, zonder telefoon etc), echt rust dus. En nu ben ik wat in mijn moestuin aan het plukken. Voor mij is dat pure ontspanning. Ik zit naast mijn bakken wat te plukken en te snuffelen, ik hoor echt overal vogels, het zonnetje is heerlijk, mijn frambozenstruik zit vol met bijen, die hard dan het werk zijn (geweldig gezicht!). Ik denk dus dat dit veel betere ontspanning is dan Netflix en dat ik hierdoor meer opknap. Straks neem ik weer echt even rust enz. Echt afwisselen.
Iedereen moet het uiteraard zelf weten, maar ik ben er voor mijzelf van overtuigd dat dit beter is. Dat onze maatschappij veel te veel is ingericht op snelle prikkels, makkelijk vermaak enz. en dat dit juist averechts werkt voor onze mentale en fysieke gezondheid.