Huggybird Qua bewegen is het een ding dat ik nog veel last heb van mijn been na die hernia. Nu heb ik toevallig een goede week maar vorige week had ik veel pijn, intensief bewegen gaat dan niet. Fietsen wel maar dat is dus niet goed genoeg eigenlijk… ik baal daarvan want ik wil er alles aan doen om die suiker goed/beter te krijgen de komende drie maanden…
Ja dat is inderdaad wel een flinke hindernis inderdaad! Zou me in dat geval focussen op wat wel lukt. Iets is sowieso beter dan niets, dus ik sluit me dat betreft volledig bij @Trees aan.
Huggybird Gaan jullie wel eens uit eten? En is het dan lastig om iets gezonds te kiezen als je niet precies weet wat de ingrediënten zijn?
Nee dat vind ik niet (meer) zo lastig om in te schatten. Ik weet van veel dingen wel waar veel koolhydraten in zitten dus daar ontwikkel je een gevoel voor. En het is ook wel te beredeneren. Wit meel is bijvoorbeeld bijna pure zetmeel, dus veel koolhydraten. Zoete dingen zijn ook veel koolhydraten als de zoetheid niet van zoetstoffen is. Dus bijvoorbeeld een krentenbol, wit meel, zwaar en krenten, dat is een koolhydraten bom. Italiaanse bollen, zelfde verhaal. Alle krokante laagjes die om snacks zitten; dat is meel dus koolhydraten. Mayonaise is veel vet maar geen suikers, dus weinig koolhydraten, maar ketchup, daar zitten tomaten en suiker in, dus wel wat koolhydraten. Etc. En bij sommige zaken kun je het ook navragen. MacDonalds heeft bijv een hele folder met tabel met alle voedingswaarden. (De eerste keer dat ik zag hoeveel koolhydraten er in een Mac Donalds hamburger zaten schrok ik me lam, daar komen we dus niet meer.)
Ik heb zelf trouwens ook de app van het Voedingscentrum op mijn telefoon. Daar kun je van alle voedingsmiddelen opzoeken wat de voedingswaarde is. (Dan moet je doen alsof je wat gaat eten en je eet dagboek gaat invullen, en dan kun je het per stuk of in grammen invoeren). Ik heb dat in het begin heel veel gebruikt om koolhydraten uit te rekenen (voor jou word dat meer ter info, ik zelf moet die echt op de gram nauwkeurig berekenen omdat het bij type 1 heel nauw luistert). En ik lees ook alle etiketten in de winkel, daar ontwikkel je ook een goed gevoel voor gezond van. Ik kijk dan vooral hoeveel koolhydraten, hoeveel vezels en evt eiwitten er in zitten. Op den duur weet je dan wel een beetje wat normaal is voor een koekje of dingen als ontbijt granen. En kan je vergelijken.