Huggybird
Goeie glucosewaardes zijn nuchter tussen de 4 en 7, na het eten mag je niet pieken boven de 10 a 11. Voor mensen met diabetes is het iets ruimer namelijk max 15. (Dat is de bijspuit waarde meestal)
Qua in huis. Ik heb geen enkel drinken met suiker in huis. Dat is gewoon echt niet goed en ik vind zelf daardoor ook voor mensen zonder diabetes gewoon niet goed. Dus we hebben siroop zonder suiker en voor in de thee en koffie zoetjes. We drinken niet veel frisdrank en zo wel dan zero of light.
Waar je verder vooral op moet letten in eten zijn koolhydraten en dan met name snelle koolhydraten. Dat zijn wit brood, witte pasta, witte rijst, gewone aardappelen etc. Die kun je beter helemaal vermijden of anders mengen moet iets. Dus bijv witte rijst maar een beetje nemen en dan veel groenten er bij (vezels vertragen dan de opname wat). Wit brood en witte pasta eten we niet (at ik daarvoor al nooit, ongezond), witte rijst ook niet veel meer. Dus ik koop alles volkoren. Volkeren brood maar ook beschuit, ontbijtkoek, crackers etc. Ik koop van alles de volkoren variant. Rijst zilvervliesrijst, pasta volkoren ook. Verder moet je oppassen met fruit. Dit mag je wel eten maar met mate als in niet teveel in een kort tijdsbestek.
Tuurlijk eten we ook wel eens minder gezonde dingen, dan moeten we dat een beetje plannen en bij sturen. Een moeilijke zijn de p maaltijden; pizza, patat, pannenkoeken. Dan heb je een combinatie van snelle (witte) koolhydraten en vet. Het vet remt de opname van koolhydraten. Dat is vooral lastig als je insuline gebruikt. Die spuit je normaal voor een maaltijd namelijk. Maar omdat het even duurt voordat je bloedsuiker gaat stijgen omdat het vet de opname vertraagd, krijg je dan een hypo (is een te lage bloedsuiker), en daarna juist een hyper (te hoge suiker).
Wat meestal gebeurd bij ontdekken van type 2 is dat je eerst hulp krijgt met dieet etc. Als dat niet afdoende helpt krijg je tabletten die je insuline gevoeligheid verbeteren zoals glicazide en metformine. Als dat nog steeds niet genoeg is krijg je meestal langwerkende insuline 1 x daags en als dat nog steeds niet genoeg helpt komt daar een mix insuline voor in de plaats of word het aangevuld met een kortwerkende insuline. Maar dat zijn in de regel stappen die over een langere periode gaan. Meestal gaat het in het begin heel lang goed met alleen dieet, bewegen en tabletten. Sommige mensen blijven daar zelfs op en hoeven nooit de stap naar insuline te maken.
Beweging is heel belangrijk met diabetes. Vooral omdat diabetes je een grotere kans geeft om hartklachten, oogproblemen en vaatproblemen. En omdat bewegen je insuline gevoeligheid verhoogd. Je moet dan wel denken aan intensief sporten. Daar bedoel ik niet mee elke dag maar dermate beweging waar je van buiten adem raakt, dus geen dingen als wandelen en fietsen. Ik kan heel snel effect merken van flink bewegen bij zoon. Op bankhangdagen geeft zijn pomp een stuk meer insuline af. Terwijl we dan niet anders eten.
Dat is heel globaal wat ik weet. Denk dat @Liekje81 het stukje huisartsen protocol beter weet.