Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest en mijn glucose waarde was 8.0 deze waarde moet onder de 7.0 zijn anders is er sprake van diabetes type 2 😕
Ook mijn bloeddruk is over het algemeen aan de hoge kant.
Ik moet over drie maanden weer uitgebreid bloed prikken en urine inleveren, en ondertussen mijn leefstijl aanpassen in de hoop dat dit iets met mijn glucose waarden en bloeddruk doet.
Op mijn verzoek heb ik een verwijzing voor de diëtiste gekregen en daar kan ik morgen al terecht.

Heeft iemand ervaring met diabetes type 2?

Huggybird ik zelf geen ervaring. Mijn beide ouders hebben type 2 (mijn vader spuit en mijn moeder heeft pillen) en mijn schoonvader had het ‘kort’. Hij had volgens mij net zoals jij iets verhoogd. Hij heeft zijn leefstijl aangepast en toen was het goed. Nergens meer last van.

Ik kan mij voorstellen dat het best even schrikken is. Hoe is het nu met je?

Trees het gaat wel, ik zag het wel aankomen toen ik woensdag de huisarts belde over de uitslag van mijn bloed en hoorde dat het niet goed was…..
      Maar vannacht om 4:30 wakker en niet meer geslapen. 🙄🥱 nu moe en hoofdpijn…
      Vanmorgen na het gesprek bij de huisarts een paar tranen gelaten.
      Huilen helpt niet maar het is gewoon niet zo grappig…. (Gewoon ruk eigenlijk….)
      Ik ga er voor om mijn glucose weer goed te krijgen net als bij jouw schoonvader 💪
      Ik ben blij dat ik morgen al bij de diëtiste terecht kan.
      Ik heb nu steeds het gevoel bij alles wat ik eet 🤔 is dit wel echt gezond genoeg of moet het anders?!?!?!
      Dat is niet echt relaxed eigenlijk… dus ik hoop veel te leren van de diëtiste.
      Mijn moeder heeft sinds een half jaar diabetes en ze kwam vanmiddag langs met een komkommer en humus 😊 ❤️ we hebben samen gewandeld met de hond en gepraat. Dat was echt heel fijn 🥰
      We zeiden gekscherend dat het wel handig is dat we zonder gedoe bij elkaar kunnen eten nu 😉

Huggybird Ja met beide types ervaring. Daardoor weet ik wel veel van het leefstijl stuk en ook hoe het werkt in je lichaam. Wat voor vragen heb je precies?

Huggybird We zeiden gekscherend dat het wel handig is dat we zonder gedoe bij elkaar kunnen eten nu 😉

Positief denken 😁

iMoeder nou eigenlijk meer ervaring als in, hoe ben je ermee om gegaan, hoe ging dat in het gezin, lukte het om met een andere leefstijl de glucose waarde te veranderen?
            Oh en is er een duidelijk schema oid waarin je kan zien wat nou een goede glucose waarde is? Ik heb ge-googled en dan kom ik zo veel verschillende dingen tegen dat ik er helemaal van in de war raak…. 🙈

Huggybird het is natuurlijk ook gewoon ruk. Mijn vader doet helemaal niks met het hele leefstijl-gebeuren. Gevolg is dat zijn suiker al jaren niet onder controle is en hij in aanmerking komt voor een insulinepomp (wat hij weigert). Hij heeft dus regelmatig waardes van 18+ 😬. Hij heeft hierdoor al geen gevoel meer in zijn voeten, doordat ze zenuwen zijn afgestorven. Is een paar jaar geleden door een ontsteking aan zijn voet al bijna zijn onderbeen kwijt geraakt (hij voelt dus ook geen pijn meer). Ik heb dus vooral ervaring met wat je allemaal niet moet doen 🫣.

Mijn schoonvader is naar een diëtiste gegaan, flink gaan bewegen en binnen 3 maanden was zijn suiker op orde. Alleen geen idee wat hij wel en niet eet. Ik weet alleen dat hij nauwelijks fruit eet en verder geen snoep, chocola etc. Ik denk dus dat het deels in eigen handen ligt bij type 2. Al speelt aanleg natuurlijk ook een rol.

Ik hoop dat je goede tips van de diëtiste krijgt en dat je dit gaat verslaan of goed onder controle krijgt 💪

Trees de vader van mijn man had ook diabetes en leefde er maar vrolijk op los zonder er iets mee te doen. Hij is voor de ogen van zijn kinderen (van 10 en 12) dood van de stoel gevallen….. 😢
                Wat jouw vader doet is niet best…. Maar daar staat hij om bekend toch? 😉

Ik hoop dat het bij mij net zo verloopt als bij jouw schoonvader, daar ga ik in ieder geval hard voor werken.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Huggybird Wat jouw vader doet is niet best…. Maar daar staat hij om bekend toch? 😉

Het verbaast niemand 🙄. Ik heb hem weleens voorgesteld dat ze hem moeten gebruiken als voorlichtingsmateriaal over hoe het niet moet.

Huggybird Hij is voor de ogen van zijn kinderen (van 10 en 12) dood van de stoel gevallen….. 😢

Vreselijk toch!

Jij kan dit. Ik kan mij niet voorstellen dat jij zo bent. Je gaat gewoon je best doen.

Ervaring die ik heb van iemand dichtbij van onze leeftijd, die kwam er per toeval achter ivm opleiding zorgverlener. Hij voelt zich zo veel beter sinds hij zijn leefstijl veranderd heeft 🙂 niet heel extreem, koolhydraten minder en paar 1 keer per week alcohol. Enorm afgevallen.
                    Maar zijn suiker was wel meer dan 1 puntje te hoog 🙈

Ik heb geen ervaring en geen tips, wil gewoon even sterkte wensen. Ik kan me voorstellen dat het erg schrikken is, zeker als je man zulke ervaringen ermee heeft.

Maarre, hoe gaat het inmiddels met je rugklachten? Want je hebt natuurlijk een hele periode weinig kunnen bewegen. Als dat nu wel weer mogelijk is, kun je daar hopelijk relatief makkelijk winst op behalen.

Succes met de diëtiste morgen! Wat fijn dat je zo snel terecht kan.

Trees ik ben zéker niet zo! Ik heb die beste man nooit gekend maar als ik zie wat hij zijn kinderen heeft aangedaan kan ik daar niet bij met mijn verstand…
                        Ik ga zeker mijn best doen! 💪

Pimpelmeesje kijk dat is mooi om te lezen, dank voor het delen. Ik ben er achter gekomen omdat de opticien op keek van de snelle achteruitgang van mijn ogen en mij vroeg of mijn bloeddruk en suiker wel goed zijn. Daarom ben ik bloed gaan prikken. Denk dat ik maar iets mee moet nemen volgende week bij de lenzen controle… 🤔 ben blij dat hij mij hierop attendeerde.

Vulpen super lief, dank je wel 😘
                        Met mijn rug gaat het best goed, ik sport twee keer per week en fiets(elektrisch) naar mijn werk.
                        Ik denk dat ik in de sportschool wel weer moet gaan kijken welke oefeningen ik doe, nu is er ingezet op mijn rechter been sterker maken dmv kracht training.
                        Morgen maar advies aan de diëtiste vragen en bij de sportschool.

Huggybird
                        Goeie glucosewaardes zijn nuchter tussen de 4 en 7, na het eten mag je niet pieken boven de 10 a 11. Voor mensen met diabetes is het iets ruimer namelijk max 15. (Dat is de bijspuit waarde meestal)

Qua in huis. Ik heb geen enkel drinken met suiker in huis. Dat is gewoon echt niet goed en ik vind zelf daardoor ook voor mensen zonder diabetes gewoon niet goed. Dus we hebben siroop zonder suiker en voor in de thee en koffie zoetjes. We drinken niet veel frisdrank en zo wel dan zero of light.

Waar je verder vooral op moet letten in eten zijn koolhydraten en dan met name snelle koolhydraten. Dat zijn wit brood, witte pasta, witte rijst, gewone aardappelen etc. Die kun je beter helemaal vermijden of anders mengen moet iets. Dus bijv witte rijst maar een beetje nemen en dan veel groenten er bij (vezels vertragen dan de opname wat). Wit brood en witte pasta eten we niet (at ik daarvoor al nooit, ongezond), witte rijst ook niet veel meer. Dus ik koop alles volkoren. Volkeren brood maar ook beschuit, ontbijtkoek, crackers etc. Ik koop van alles de volkoren variant. Rijst zilvervliesrijst, pasta volkoren ook. Verder moet je oppassen met fruit. Dit mag je wel eten maar met mate als in niet teveel in een kort tijdsbestek.

Tuurlijk eten we ook wel eens minder gezonde dingen, dan moeten we dat een beetje plannen en bij sturen. Een moeilijke zijn de p maaltijden; pizza, patat, pannenkoeken. Dan heb je een combinatie van snelle (witte) koolhydraten en vet. Het vet remt de opname van koolhydraten. Dat is vooral lastig als je insuline gebruikt. Die spuit je normaal voor een maaltijd namelijk. Maar omdat het even duurt voordat je bloedsuiker gaat stijgen omdat het vet de opname vertraagd, krijg je dan een hypo (is een te lage bloedsuiker), en daarna juist een hyper (te hoge suiker).

Wat meestal gebeurd bij ontdekken van type 2 is dat je eerst hulp krijgt met dieet etc. Als dat niet afdoende helpt krijg je tabletten die je insuline gevoeligheid verbeteren zoals glicazide en metformine. Als dat nog steeds niet genoeg is krijg je meestal langwerkende insuline 1 x daags en als dat nog steeds niet genoeg helpt komt daar een mix insuline voor in de plaats of word het aangevuld met een kortwerkende insuline. Maar dat zijn in de regel stappen die over een langere periode gaan. Meestal gaat het in het begin heel lang goed met alleen dieet, bewegen en tabletten. Sommige mensen blijven daar zelfs op en hoeven nooit de stap naar insuline te maken.

Beweging is heel belangrijk met diabetes. Vooral omdat diabetes je een grotere kans geeft om hartklachten, oogproblemen en vaatproblemen. En omdat bewegen je insuline gevoeligheid verhoogd. Je moet dan wel denken aan intensief sporten. Daar bedoel ik niet mee elke dag maar dermate beweging waar je van buiten adem raakt, dus geen dingen als wandelen en fietsen. Ik kan heel snel effect merken van flink bewegen bij zoon. Op bankhangdagen geeft zijn pomp een stuk meer insuline af. Terwijl we dan niet anders eten.

Dat is heel globaal wat ik weet. Denk dat @Liekje81 het stukje huisartsen protocol beter weet.

iMoeder dat wordt allemaal gedaan door onze praktijkondersteuners. Dus dit is een ding waar ik weinig ervaring mee heb... 😬

iMoeder ah dank je wel, dat is veel informatie.
                          Wat jij zegt over pasta en rijst deed ik ook al onder gemopper van mijn man…. Maar hij zit toch echt aan de volkorenpasta’s en zilvervliesrijst vanaf nu, er komt niets anders meer in! Ik maar voor mezelf geen spaghetti maar dan maak ik courgette spaghetti, smaakt prima en dan eet ik echt alleen groentes.

Qua bewegen is het een ding dat ik nog veel last heb van mijn been na die hernia. Nu heb ik toevallig een goede week maar vorige week had ik veel pijn, intensief bewegen gaat dan niet. Fietsen wel maar dat is dus niet goed genoeg eigenlijk… ik baal daarvan want ik wil er alles aan doen om die suiker goed/beter te krijgen de komende drie maanden….

Gaan jullie wel eens uit eten? En is het dan lastig om iets gezonds te kiezen als je niet precies weet wat de ingrediënten zijn?

Huggybird Qua bewegen is het een ding dat ik nog veel last heb van mijn been na die hernia

Dat is wel heel lastig.

Bij mijn vader wordt door de diabetesverpleegkundige wandelen of fietsen aangeraden. Niet dat hij het doet hoor. Schoonvader is wel elke dag een uur gaan fietsen en is er dus nu van af. Intensief zou misschien nog beter zijn, maar wat minder intensief zal ook vast wel wat effect hebben. Ik zou gewoon elke vorm van bewegen meepakken. Doen wat wel lukt. Uit deze link begrijp ik dat bij type 2 wandelen of fietsen ook al goed is.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-voorkomen/blijf-in-beweging

Trees ik fiets naar mijn werk, dat is 2x20 minuten. En ga twee keer in de week naar de sportschool, wandel elke dag met de hond (maar dat is steeds minder ver) en doe boodschappen zo veel mogelijk op de fiets.
                              Ik haat fietsen in de regen dus dan ga ik met de auto en extra naar de sportschool.
                              Vorige week had ik echt een rot week met mijn been en dan gaat dat allemaal moeizaam… deze week gaat het veel beter.

• Trees hebben hierop gereageerd.