Vulpen ik kan je enigszins geruststellen 😉. Ik herken dit pessimisme bij mij zelf niet. Ik ben over het algemeen vrij optimistisch over de mensheid en positief over onze toekomst. Ik denk alleen dat verandering heel veel tijd kost en gepaard zal gaan met protest. Naar mijn idee is dat laatste ook onoverkomelijk. Voor onze hersenen betekent verandering nu eenmaal gevaar en daar reageren wij op met een vlucht - vecht - freeze reactie. Echter denk ik daarna een periode van gelatenheid en zelfs acceptatie komt.
Honkeytonk Pas als je het vlees zo duur maakt dat die persoon wel linzen moet eten, dwing je die verandering af denk ik dan.
Ik denk ook dat er enige dwang nodig is om mensen te laten veranderen om exact dezelfde reden als wat ik hierboven schets dat wij (de mensheid) niet willen veranderen en inleveren.
Wel icm juiste informatie. We hebben juiste informatie nodig om ons met deze verandering te laten omgaan. Als ons gevoel nee zegt, dan helpt informatie bij het rationaliseren van de ja. We moeten continue horen waarom we het doen, wat het ons oplevert, wat de noodzaak is etc. Als het enkel opgelegd wordt zonder heel veel aandacht aan de waarom te besteden is het volgens mij bij voorbaat al kansloos.