Honkeytonk Ik herken dat wel, die reacties. Mijn moeder loopt ook altijd grappig te doen als het buiten vriest: "Ja hoor mensen, de aarde warmt op! Het is ontzettend warm buiten!" en dan met haar ogen rollen.
En mijn moeder is écht wel een intelligente vrouw. Ik denk niet dat denkfouten alleen aan domme mensen besteed zijn. Maar ik denk dat het te maken heeft met een verweving van emoties, onderbuikgevoelens en projectie, samen met niet goed kunnen scheiden van informatie van desinformatie.
edit// Overigens is het niet zo dat als je het wel ziet (de manier waarop we bijdragen aan de klimaatverandering) je ineens je gedrag aanpast. Ik eet ook nog steeds vlees. Ik rij ook nog steeds auto. Ik koop ook nog steeds kleding bij de H&M. Dus er is meer nodig dan alleen inzicht. Ik merk dat ik snel nihilistisch word als ik niet alleen naar de feiten kijk maar me een soort idee vorm van het 'grotere plaatje'.
Ik heb al veel gedrag aangepast, maar ik ben er nog lang niet. Ik vind het moeilijk om me betrokken te voelen bij de toekomst van de mensheid. Ik heb geen vooruitzicht op kleinkinderen ofzo, dus ik moet me actief verzetten tegen een gevoel van na mij de zonvloed. Ik kan me het probleem niet bepaald toe eigenen.