Ik kom me toch weer melden. 🫡
Ik had mezelf beloofd dat ik me na mijn studie op mijn gezondheid zou gaan richten. Met 1.68 en (geschat n.a.v. weging 2 mnd geleden) 95 kg, ben ik echt mega te zwaar. In mijn hoofd zie ik mezelf nog steeds met een figuur rond de 75/80 kg, dus elke foto en spiegel is ellende. Ik mijd foto's het liefst (al een aantal jaar) en begin nu zelfs tegen sociale evenementen op te zien waar bijv mensen komen die ik lang niet heb gezien.
Ik heb nooit een heel gezond eetpatroon gehad, voornamelijk omdat ik het gedoe vind. Overigens heb ik het wel van huis uit meegekregen. Sinds ik kinderen heb is dit echt heel veel beter geworden qua maaltijden. Echter de tussendoortjes, snoepen en de maaltijd die ik alleen eet, zijn nog steeds niet best.
Ook qua drinken ben ik geen ster. Ik kan gerust een dag door op 2 energieblikjes (suikervrij), een klein flesje cola zero en een glaasje water bij het eten.
Het begon echt uit de hand te lopen na ik gestopt was met roken (a.s. feb) 10 jaar geleden. Toen ben ik heel rap in een paar jaar van 75 naar 85 kilo gegaan. Na ik mijn man leerde kennen kwamen de andere 10 erbij. Mede omdat hij ook een enorme snoeperd is.
Mijn ideale gewicht (voor de kinderen) was rond de 70 kg. Daar heb ik me altijd prettig bij gevoeld, mede omdat ik ook gewoon vrij sterk was altijd. In mijn militaire tijd woog ik bijv ook altijd tussen de 67-70.
Ik denk niet dat het nu haalbaar is en dat hoeft van mij ook niet. Als ik 75 zou kunnen wegen, ben ik al heel blij. Als tussenstap is 80 al fantastisch. Als het daarop zou blijven steken zou ik ook niet ontevreden zijn.
Hopelijk ben ik dan ook van wat fysieke klachten af die volgens mij door overgewicht komen; licht verhoogde bloeddruk o.a. 🫣
Eind 2023 ben ik het sporten gaan oppakken, echter ben ik na een halfjaar gestopt doordat ik het niet kon combineren met gezin/werk/studie. De week na mijn slagen heb ik me direct weer aangemeld en inmiddels sport ik dus alweer 3 weken. Soms heb ik dat ik beslissingen maak, waarvan ik weet dat er geen weg terug is. Dit voelt deze keer ook zo. (Voorbeeld stoppen roken, studie afmaken etc.)
Ik heb overigs 2 koffers met geweldige kleren liggen die ik al zou passen bij 85 kilo, dus dat is ook een leuke motivator voor een eerste mijpaal.
Verder ben ik erachter gekomen dat de adhd medicatie het snoepen heel erg afremt en dit hem vooral zit in de impulsiviteit van het idee van snoepen krijgen en dan direct een fixatie erop hebben. Nu kan ik makkelijk bedenken dat ik dat niet wil en het idee weer laten gaan. Ik nam bijv op mijn werk dagelijks een chocolaatje, reep uit de automaat, traktatie etc. Nu kan ik makkelijk nee zeggen. Als het gevoel echt blijft, gun ik het mezelf dan ook wel. Sinds de start medicatie (3 weken) heb ik maar 2 keer tussendoor gesnoept op mijn werk.
Overigens heb ik wel gewoon een honger gevoel, maar de gedachte aan eten/snoepen komt ook minder in mij op. Ook de behoefte aan cafeïne is wat verminderd. Ik neem elke dag 2 energieblikjes mee naar werk en sinds kort kom ik regelmatig met 1 blikje terug.
Anyhow.. ik weet dat ik niet ineens macro's hoef te tellen (dit begrijp ik ook niet) en kan gewoon kleine stapjes nemen. Het is prima als ik er 2 jaar over doe om op streefgewicht te komen. Ik moet vooral kijken naar hoe ik het slim kan doen, zodat het voor mij werkt. Oftewel; gemak staat bij mij voorop, zeker op werkdagen.
Daarnaast kan ik heel erg gefixeerd zijn op een bepaald eten en dan ineens ben ik het zat. Ik heb dus behoefte aan alternatieven. Voorbeeld: maanden eet ik melk met havermout en kaneel voor ontbijt. Ineens ben ik het zat en krijg ik het niet meer weg. Ook al wissel ik het dan af met rozijnen of fruit erdoor. Maar om dat weer een gezond (en makkelijk!) alternatief te vinden is lastig en verval dan al gauw weer in een croissantje van het tankstation.
Pfoe lang verhaal. 😅
Ik heb geen concrete vragen, maar misschien hebben jullie goede tips. Misschien boekentips of ig accounts om te volgen.
Dank alvast!
Edit: ik heb de tips van de vorige keer ook weer gelezen. Dat bijhouden van eten was geen lang leven beschoren helaas.. misschien maar weer oppakken.
(https://allesvoordekids.nl/d/4730-2023-topic-voor-gewichtsbeheersing/1007)