Trees Helemaal mee eens! Als je het krijgt voorgeschreven omdat je het nodig hebt, prima. Maar alleen voor afvallen, terwijl je geen diabetes hebt, daar is het niet voor bedoeld. En ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom. Want voor afvallen is andere, soortgelijk medicatie beschikbaar (zoals wegovy dus bijv.) die ook goed werkt en hetzelfde effect heeft.
En van mij mag dit wat ruimer worden voorgeschreven overigens. Want nu kom je alleen in aanmerking met een bmi van zus en zo, liefst zo erg overgewicht hebben dat je al iets mankeert aan hart of ed, en dan moet je eerst nog een tijd een lifestyle programma bij een coach hebben gevolgd zonder resultaat. Dat zijn toch de verkeerde incentives? Ik heb nog steeds het idee dat hier heel veel negatieve stereotypering bij zit. Beloon juist dat mensen er mee aan de slag willen, vooral als je daarmee latere aandoeningen kan voorkomen (lijkt me ook kosten effectiever ook?). Dus doe dan medicatie en leefstijl tegelijk en voordat mensen wat gaan mankeren, niet daarna pas.