Liekje81 het gaat niet om mooier, maar of er in de toekomst problemen verwacht kunnen worden door bijv een tand die niet is doorgekomen of de stand van de kaak die licht afwijkend is. Mijn man had als kind een recht gebit, maar heeft nu dikke problemen met zijn tanden doordat zijn bovenkaak gecorrigeerd had moeten worden door een beugel toen hij jong was. Zijn boventanden schrapen namelijk over zijn ondertanden. Daardoor slijten ze en breken ze af. Twee van mijn ondertanden worden schuin naar voren gedrukt aan de onderzijde door gebrek aan ruimte in mijn onderkaak. Hierdoor liggen beide tandhalzen en een deel van de zenuwen bloot, omdat het tandvlees is verdwenen. Mijn ondertanden stonden gewoon recht, dus een onderbeugel was voor mij ook niks esthetisch, maar het was wel een probleem wat voorkomen had kunnen worden als ik naar een ortho was geweest als kind. Mijn tandarts had hier minder zicht op, want hij was tandarts en geen ortho.
We zijn naar twee ortho’s geweest voor de oudste en ze waren hier wel eerlijk. Een beugel was bij haar minstens 95% esthetisch, maar er was een hele kleine kans dat ze in de toekomst wel problemen kon krijgen met iets (dat ben ik dus vergeten). We kregen van beiden een begroting en de keuze was vervolgens aan ons. Je wordt dus niet verplicht, maar krijgt advies met duidelijke uitleg. Ik ben super kritisch en mijzelf kennende heb ik toen helemaal uitgezocht of het klopte wat ze zeiden. Ik neem nooit zomaar wat van iemand aan en helemaal niet als het om zulke bedragen gaan. Voor het geld hoeven ze het hier trouwens niet te doen. De orthos zitten hier in de omgeving echt goed vol en ze zitten niet bepaald te wachten op nieuwe klanten.