Ysabella Als al jouw radartjes afgaan, zou ik dat serieus nemen. Weet je, als peuters en kleuters gedrag vertonen wat "afwijkend" is en te maken heeft met een diepere oorzaak, zullen ouders heel vaak te horen krijgen dat het nog normaal peuter-/kleutergedrag is. Peuters en kleuters kunnen namelijk behoorlijk ongeleide projectielen zijn, vooral ook emotioneel, want ze moeten nog helemaal leren om hun emoties te reguleren en hebben nog weinig tot geen vermogen om zich echt te verplaatsen in anderen en te beseffen wat hun gedrag voor effect heeft op anderen. Het "afwijkende" gedrag moet echt behoorlijk afwijken, wil de omgeving ook zien dat het echt afwijkend is en dat er iets "niet klopt." Wij hebben met R. ook echt behoorlijk lang gehad dat niemand iets aan haar zag. Pas nu ze ouder wordt, wordt duidelijker dat haar gedrag (onder bepaalde omstandigheden) echt anders is.
Dus als jij het gevoel hebt dat hij meer uitdaging nodig heeft: ga het gewoon proberen! Koop smart games voor kleuters, puzzels met 16 stukjes, zoek naar logische puzzel apps voor op een tablet (als je die hebt), koop uitdagend constructiespeelgoed, een houten knikkerbaan, loco bambino, enz. Als hij er niet aan toe is, merk je dat vanzelf aan zijn reactie en dan leg je het gewoon op zolder en kijk je over een half jaar of hij het dan wel leuk vindt.
Dat gezegd hebbende: ik kan me goed voorstellen dat zijn gedrag op dit moment heftiger is dan anders en dat hij nu (nog) méér behoefte heeft om controle te voelen. Zijn vader is net twee dagen weg en ik kan me voorstellen dat dat een behoorlijke impact heeft op zo'n kleintje en dat dat een behoorlijk gevoel van controleverlies geeft.