@Ysabella op zich is je thuis misdragen en op andere plekken voorbeeldig zijn normaal gedrag. Ontzettend irritant, maar tegelijkertijd fijn om te weten dat je hem eens ergens achter kunt laten. Ik kreeg over de middelste vaak te horen dat hij zo rustig samen kan spelen, terwijl hij thuis de drukste van het stel is. Maar op zich lever zo, dan andersom.
Als ik het zo hoor, sluit ik me eigenlijk bij @[verwijderd] en @Louelle81 aan. Ik denk dat hij meer kan dan hij nu mag en dat het hem frustreert. En daarin kun je verschillende paden bewandelen, hem extra uitdagen op cognitief niveau (moeilijkere spelletjes, musea (als ze weer open zijn), dat soort zaken. Je kunt ook experimenteren met meer ruimte op andere plekken. Hij is van de week alleen op pad gegaan om boodschappen te doen, hij wilde niet meer op het plankje bij de boodschappen, kan hij daar meer ruimte in krijgen, met duidelijke kaders? Zodat hij weet dat hij vrijheid kan verdienen, maar ook verliezen. Ik herinner me dat je aangaf dat hij er momenteel meteen vandoor gaat, maar ik denk dat hij best kan snappen waar voor hem de winst zit. Eigenlijk juist omdat je hem voorheen wel goed kon bereiken hierin.
En, vooral voor jou eigen gezondheid, pick your battles. Ik hoor wel veel strijd, waarbij ik me afvraag of alle strijd nodig is. Sommige grenzen zijn duidelijk, moeten dat ook zijn, maar misschien kun je soms ook even doen alsof je iets niet ziet. Dat is wat anders dan akkoord geven, maar wel jezelf even akkoord geven om energie te sparen voor het moment dat je het nodig hebt. Je staat er nu namelijk even alleen voor, met 2 kinderen waarvan de jongste ook niet de makkelijkste periode achter de rug heeft en dat heeft ook genoeg effect op jou, jouw energieniveau en jullie interactie. Soms is het jezelf of hem even iets makkelijker maken ook wel prettig.
Daarin snap ik jouw man ook wel een beetje. Ik paai de kinderen ook regelmatig met iets wat toch al een beetje in mijn planning zat of ik best reΓ«el vind. Simpele dingen als, als je nu even meewerkt, dan kunnen we samen in bad, als je niet meewerkt is daar geen tijd meer voor en moet je douchen. Beiden zijn prima, het ene is voor beide personen gewoon veel leuker. Dat geldt ook voor boodschappen doen, als mini meewerkt kunnen we nog langs de speeltuin, als ze tegenwerkt, moeten we direct door om de jongens op te halen. Dat vind ik geoorloofde omkoping, maar dat zal voor iedereen een ander gevoel geven. Maar voor mijn kinderen werkte het heel prettig om bepaalde zaken te kunnen verdienen. Soms is het gewoon luisteren, soms is er ruimte en dat verschil kan ik mijn kinderen ook duidelijk maken.