Nescio ik voel me daar echt geen sukkel door. Ik vind het huishouden ook niet boeiend. Ik doe liever iets leuks met gezin of juist even niks als ik dat nodig heb, dan poetsen. En dan ligt er maar een dagje langer stof op de kast. Kan er niet mee zitten.

• [verwijderd]

iMoeder Ik functioneer wel goed onder druk. Dus als het echt een troep is dan krijg ik daar wel energie van en doe ik in korte tijd een hele boel. Mijn was loop nu eindelijk omdat ik daar nu aan toe geef. Ik laat de was de hele week liggen. Daarna ben ik 1 dag alles aan het wassen en drogen. Volgende dag alles vouwen en strijken. En dan heb ik weer lege wasmanden.

Dat is inderdaad de kracht van adhd. We doen niet een beetje, we doen compleet of compleet niet. Daardoor werken heel veel NT regeltjes en manieren van doen niet voor ons. Maar zijn we juist wel weer heel goed in ‘noodgevallen’. Voor ons is het dus niet ‘maar zo loopt het uit de hand, het is beter om elke dag een beetje te doen’ , voor ons loopt het juist uit de hand als we elke dag maar 20% moeten geven, zeg maar.
    Die NT manier van doen want dat is beter is alleen beter als je NT bent 😅

Liekje81 ik probeer het ook wel los te laten hoor. Maar ik zie het bijv. als mijn moeder bij ons is. Dan is mijn keuken bijv. de hele dag door opgeruimd. Gewoon omdat ze alles meteen op de juiste plaats zet en schoonmaakt, etc.. Zo efficiënt, ik had dat graag ook gehad 😄

iMoeder Ik functioneer wel goed onder druk. Dus als het echt een troep is dan krijg ik daar wel energie van en doe ik in korte tijd een hele boel. Mijn was loop nu eindelijk omdat ik daar nu aan toe geef. Ik laat de was de hele week liggen. Daarna ben ik 1 dag alles aan het wassen en drogen. Volgende dag alles vouwen en strijken. En dan heb ik weer lege wasmanden.

Ik doe het dus ook zo. Laten liggen tot het niet meer kan 😃 en dan in een keer in een soort 'manie' alles erdoor jagen.

iMoeder ik was ook noet elke dag. Liever 1 dag 4 draaien dan 4 dagen 1. Ik was tot mn ruimte voor ophangen op is en dan ga ik opvouwen als de volgende lading gewassen moet worden

• [verwijderd]

Nescio ik ook, daar krijg ik ook echt energie van 😁 knallen! Haha

iMoeder volgens mij ging het daarom vroeger hier beter. Ik had weinig tijd, dus er was veel meer druk om even te knallen. Ik mis de druk. Het kan nu morgen ook wel.

Overigens was ik hier wel elke dag. Mijn man en ik gooien er elke ochtend een was in. Ik draai elke dag ook wel 1 tot 3 wassen. Dat zou niet eens in een dag passen qua tijd.

[verwijderd] De meeste NT die ik ken, werken ook niet goed onder elke dag een beetje en planningen van huishouden. Om eerlijk zijn, de enige mensen die ik ken die het huishouden echt plannen, zijn ADHDérs. En ik wordt echt lichtelijk gestoord als ik hun schema zie. Ik heb dan ook geen ADHD, maar jij toch wel? Volgens die mensen zijn schema's en planningen juist typisch en het enige werkbare voor ADHDers.

Ik heb wel structuur nodig trouwens, maar ik functioneer alleen op externe structuur. Dus voor dat mijn schoonmoeder komt, wil ik de was weghebben omdat ze niet goed hangt en vouwt. En voor de hulp komt, wil ik de keuken leeg hebben anders ligt alles op een andere plek. Dat doe ik gerust om 3 uur s nachts overigens als ik beneden ben voor een flesje oid.

Nescio maar daar is toch niks mis mee?

Maar het huishouden boeit mij ook zeer weinig. Ik functioneer beter in een rommelig bewoont huis dan een spik en span VT wonen huis.

Trees Wassen doe ik ook elke dag, ik draai 12-14 wassen per week ofzo, zou niet weten hoe dat moet op 1 dag. (programma duurt ook 2,5 uur, want in het 1 uur programma wordt het hier niet schoon genoeg). Ik zet s avonds en s ochtends altijd een was aan op timer en die wissel ik dus bij het volgende moment. En dan vouw ik direct ook op wat er nog hangt.

Maar hier is dat ook wel door externe/ gezins druk , ik heb de kledingkasten uitgemest dus dan krijg je: mijn schone onderbroeken zijn op, mijn broeken zijn op etc.

Honkeytonk Volgens die mensen zijn schema's en planningen juist typisch en het enige werkbare voor ADHDers.

Het is het enige werkbare, maar het probleem is voor mensen met adhd natuurlijk vooral dat het heel lastig is om je aan een schema te houden zonder dat er enige vorm van druk is. Voor werk heb ik hele strakke structuren en werkprocessen voor mijzelf. Mijn collega’s denken op het eerste gezicht dat ik daardoor zeer ordelijk ben. Valt ze achteraf altijd tegen 😉. Alleen dit is de enige manier die voor mij werkt en aangezien er altijd tijdsdruk is, ga ik hier ook goed op. Zonder tijdsdruk is het een heel ander verhaal. Ik doe nu wel van alles, maar meer datgene wat dan in mij opkomt ipv wat er nodig is. Naar aanleiding van dit topic heb ik bijv bedacht dat ons beddengoed wel weer in de was moet. Ik denk dat ik al 5x daarvoor naar boven ben gelopen. Heb onderweg van alles gedaan wat in mij opkwam, maar beddengoed is nog steeds niet afgehaald. Dit proces kan rustig 2 a 3 dagen duren, ongeacht mijn schema.

Honkeytonk Maar hier is dat ook wel door externe/ gezins druk , ik heb de kledingkasten uitgemest dus dan krijg je: mijn schone onderbroeken zijn op, mijn broeken zijn op

Dit inderdaad ook. Anders komen de kinderen en ik zelf ook niet uit met sportkleding etc. In de zomer wordt het vaak wel iets minder. Mijn man en kinderen dragen echt reusachtige veel plaats in nemende truien. Ik denk hier ook 12-14 wassen per week.

Trees Ik denk dat ik al 5x daarvoor naar boven ben gelopen. Heb onderweg van alles gedaan wat in mij opkwam, maar beddengoed is nog steeds niet afgehaald. Dit proces kan rustig 2 a 3 dagen duren, ongeacht mijn schema.

Ik heb zo vaak dat ik dan bijvoorbeeld naar boven loop en dat als ik boven ben, geen idee meer heb en dan doe ik maar wat anders. 🙃

Trees Mijn man en kinderen dragen echt reusachtige veel plaats in nemende truien

Ik denk dat jij daardoor idd meer draaien hebt dan ik met 5 kinderen zonder man. De kleertjes van C nemen amper plek in, die van J en E ook niet heel veel. L draagt nauwelijks dikke truien...

• Trees hebben hierop gereageerd.

Toch6 ik had vroeger ook veel minder wassen dan tegenwoordig. Die hoodies nemen echt veel ruimte in. Er paste vroeger veel meer in 1 trommel. Daarnaast heb ik ook nog minimaal 2x per week een was met honden- en poezenkleedjes. We hebben daarnaast ook echt veel sportkleding. Ik verbaas mij elke keer weer over de hoeveelheid was en dan sorteer ik niet eens op kleur. Het zijn altijd volle trommels van 8 kilo.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Zonnebloem dit vind ik zo irritant. Minstens 10x per dag sta ik in een kamer of met een kastdeur open en geen flauw idee meer wat ik aan het doen was.

Trees nog een reden om geen huisdieren te willen 😂

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Honkeytonk ik denk dat het feit dat ze het huishouden zo strak plannen en de controle zo strak houden al genoeg zegt 😅
                          We/ze plannen niet omdat we/ze er zo goed in zijn. Of nou ja.. in ben heel erg goed in plannen. En als alles precies gaat zoals ik het in mijn planning heb en mijn hersenen geven netjes hun dopamine af en door, dan functioneer ik prima! .. maar hoe prima is dan prima kun je je misschien afvragen als er zulke strakke planningen op na gehouden worden voor simpele klusjes.

Ik denk dat schema’s en strakke controle 1 van de weinige dingen is dat een adhd’er kan (en moet) doen om te kunnen goed te kunnen functioneren in onze maatschappij.

En niet elke adhd’er is hetzelfde natuurlijk, en het is niet zo dat we/ze niets kunnen behalve 100% , het is alleen wel zo dat het veel meer moeite kost om 20% te doen dan 100%. Als ik over mijzelf praat iig.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Trees story of my life. Ik zit nu in de slaapkamer van de jongens op mijn telefoon te forummen. Geen idee meer wat ik hier eigenlijk kwam doen …. 🤔🤣